Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Print & Spar

Mål

Kommunisere sparing i BSU på en ny og mer inspirerende måte, samt styrke SparBank 1s profil mot unge bankkunder - egne og potensielle.

Video

Beskrivelse

De fleste har fått med seg at det er lurt å spare i BSU. Utfordringen er at unge mennesker har begrenset med inntjening og mange utgifter. Da blir det lite penger til overs å spare. Med bakgrunn i det utviklet vi en BSU-kampanje som faktisk hjelper folk med å spare; ved å gjøre det enkelt for dem å lage ting selv i stedet for å kjøpe dem i butikken. Og for å komme i gang kunne de rett og slett bare trykke på et nettbanner.

På denne måten ble nettbanneret det naturlige startpunktet for et sparetiltak som både var nyttig og morsomt. Samtidig beviste dette prosjektet at SpareBank 1 ønsker å gjøre noe positivt for målgruppen - også i små flater som på nettbannere.

Det ble tilsammen laget 16 ulike bannere som la til rette for - og ledet videre til - "egenproduksjon" av hvert sitt respektive objekt. Utover unike brettemønstre som ble generert av et klikk, fulgte det med en instruksjonsvideo til hver av de 16 objektene.

Effekt

Målet til SB1 var å posisjonere seg overfor ung-målgruppen med mer inspirerende innganger til temaet sparing. At man klarte å bevise dette og å vise målgruppen at SB1 kan hjelpe folk til å spare selv gjennom såpass begrensede flater som webbannere, var i seg selv en målsetning og merkevarebyggende side ved aktiviteten. Antall nyopprettede BSU kontoer for perioden i 2015 ligger 14,2% høyere sammensammenlignet med samme periode i fjoråret.

Mediemiks: Vi valgte digitale kanaler hvor vi visste at vi nådde målgruppen vår: Hybel.no, blogg.no, Storby og YouTube.

Juryens begrunnelse

Kitchen kapret fjerdeplassen
BSU-sparing er smart, men det er mye annet å bruke penger på også. Kitchen og Sparebank 1 delte derfor ut en rekke oppskrifter på ting og tang du kunne printe, brette og bruke hjemme – og dermed spare noen kroner på BSU-kontoen din. – En sprek idé og et artig konsept, forteller juryen. Deilig å se transformasjonen fra digitale bannere til fysiske gjenstander.

Andre involverte

Per Erik Jarl, Christian Hygen, Pia Lystad, Marianne Sæther, Aram Zarkoob, Bjørn Polmar, Linn Johnsson, Adam Grüner, Christine Betten

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012