Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Solo Luftballong

Mål

Målet var å få frem at Solo fylte 80 år og å aktivisere fansen. Vi har i de siste årene opplevd at folk er gale etter Solo-stæsj (luer, solbriller, bagger, osv). Kunne vi bruke dette til å skape engasjement? Og vi måtte gjøre det på en måte som fikk merket til å fremstå som litt "yngre". Solo er ikke bare brusen man får servert hjemme hos bestemor.

Video

Beskrivelse

Når man fyller år, hva er vel da mer naturlig enn en svær bursdagsballong? Vi dro til en fabrikk i Barcelona som er ledende på ballonger i alle mulige former og fikk bygget en 37 meter høy og 11 meter bred luftballong formet som en flaske. Vi allierte oss med en egen luftballongfører som fløy land og strand rundt. På nettsiden solo.no (som nå er i gang med neste kampanje, se heller soloballong.apt24.kjapt.no) kunne man ønske seg besøk av ballongen og se bilder fra ferden.

Effekt

50.000 registrerte seg og ønsket besøk og over 300.000 var innom nettsiden. Det vi kanskje er aller mest stolte av er hvordan vi klarte å vekke oppsikt (87% oppmerksomhet rundt kampanjen), og den responsen og engasjementet vi møtte over alt. Over 110.000 historier ble delt på sosiale medier, og særlig på Instagram delte folk villig vekk bilder av denne uortodokse farkosten. Vi anbefaler juryen å se på bildegalleriet på soloballong.apt24.kjapt.no.

Av de litt tørrere faktaene, kan vi også nevne: Salgsvolum + 5,4 %, Top of mind: 9 % (opp 6 prosentpoeng). Nr 1 i kategorien "Orange soft drink" foran Fanta.

Juryens begrunnelse

Solo seiler inn på andreplass
Try / Apt sin gigantiske luftballong for Solo kunne ”dras ned” til ulike destinasjoner via kundens nettside. – Svære greier, forteller juryen. Jobben har skapt masse oppmerksomhet, og har aktivisert forbrukerne på en snedig måte. Gratulerer med dagen, Solo!

Andre involverte

Art Director Dennis Tönnkvist
Art Director Karin Lund
Tekstforfatter Bjørnar Buxrud
Tekstforfatter Torkild Jarnholt
Tekstforfatter Øystein Halvorsen
Konsulent Eivind Moe
Konsulent Linda Kling
Prosjektleder Cecilie Thue
Grafisk Design Thomas Bråten
Producer Andreas Braaten
Producer Linda Tiller
Producer Magnus Thulin
Produksjonsbyrå AntiMedia
Produksjonsbyrå Rabagast
Regissør Nils Windfeldt
Webdesign Rickard Roslund
Webutvikling Christopher Aalholm
Webutvikling Simen Lysebo
Webutvikling Thomas Lein

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012