Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Gjør din greie

Mål

EVO er en treningssenterkjede uten gruppetimer og instruktører, med fokus på individuell trening. Målgruppen deres er derfor mennesker som liker å trene selvstendig.

Folk som foretrekker å finne, og sette sammen sine egne treningsprogram.

For EVO er bekymringen at disse treningsprogrammene ofte ikke holder mål. Slik de ser det er det mange som trener helt feil fordi de aldri har lært seg øvelser ordentlig, og dermed risikerer å pådra seg skader eller oppnå liten effekt av treningen. Dette vil de gjøre noe med. Og dermed posisjonere EVO som treningssenteret for selvstendig trening.

Video

Beskrivelse

Hvor er det målgruppen leter etter øvelser, instruksjonsvideoer og inspirasjon til treningen sin? Jo, på YouTube.

Søker du på push-up på YouTube får du 1, 5 millioner treff. Internetts største tv-kanal flommer over av treningsguider, videoer, tips og triks – og kvaliteten er forholdsvis laber.

Vår strategi ble derfor å lage noe som kunne utfordre søkeresultatene og treningsinnholdet på YouTube. Noe som kunne hjelpe målgruppen til å lære seg øvelser ordentlig, og samtidig være underholdene og inspirerende. Og på den måten gjøre målgruppen oppmerksomme på EVO.

Ideen vår ble ”Gjør din greie – en litt annerledes treningsguide”. Mer konkret, en treningsguide skreddersydd for YouTube med 8 essensielle styrkeøvelser satt sammen av EVOs treningseksperter. Ulikt noe du hadde sett før – med faglig tyngde i bunn. Ved hjelp av YouTube-annotations designet vi treningsguiden slik at du kunne manøvrere deg gjennom hele guiden i samme film. Hver øvelse tok deg tilbake til hovedmenyen som besto av klikkbare linker og grafikk vi hadde lagt inn i filmen.
I tillegg kunne du når som helst klikke deg inn på EVO’s nettside for å lese mer om EVO eller bli medlem.

Effekt

Treningsguiden kan brukes som et rekrutteringsverktøy ved å skru av og på annonsering på Youtube og søk. Den har blitt sett av over 100 000 treningsinteresserte så langt, og kampanjefokus kan lett endres avhengig av sesong og budskap. Guiden har også blitt et verktøy som i stor grad kan brukes av medlemmer. Det jobbes nå med å en implementering på touch-flatene til tredemøller på sentrene slik at folk som varmer opp kan bruke treningsguiden.

Juryens begrunnelse

Treningssenterkjeden EVO deler treningsråd på YouTube for å styrke sin egen posisjon som treningssenteret for selvstendig trening. – God design, fine visueller og smart bruk av kanal, forteller juryen. Vi setter pris på at det fokuseres på teknikk og forebygging av skader, fremfor uoppnåelige kroppsidealer, avslutter juryen.

Andre involverte

Peter Power, Tone Jansson, Jens-Petter Aarhus, Derek Ercolano, Eirik Johansen,Torgeir Vierdal, Hege Johannessen og Kavar Singh.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012