Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image

Heisholt.as - åpen og ufiltrert web- og designutvikling

Mål

Heisholt er et nyetablert kreativt selskap. Målet med jobben var å skape relevant omtale og kunnskap rundt Heisholt som en alternativ og moderne utfordrer til de større reklamebyråenes måte å tenke og jobbe på.

Beskrivelse

Utvikling av digitale flater, og grafisk design, for et selskap skjer alltid bak lukkede dører.
Derfor åpnet vi opp våre. Vi er ikke så glade i regler, men her lagde vi noen enkle: All korrespondanse når det gjaldt utviklingene av nett- og mobilsider, alle grafiske forslag og tilbakemeldinger, skulle usensurert legges ut på de samme sidene. Det som vanligvis gjemmer seg bak "under development", ble altså fullt synlig for alle som var interesserte. Underveis kunne de som gadd følge med på hvordan designere og oppdragsgiver løser sine daglige utfordringer, og følge hvordan et selskaps identitet faktisk blir til. For Heisholt sin del, var dette en enkel måte å fortelle om lekenhet og en forhåpentligvis annerledes måte å tenke på. Det hele ble startet med en meget enkel brief om å absolutt ikke ligne på andre, minimalistiske firmaprofiler i kreativ bransje, hvor det viktigste var at utviklerne laget uttrykk som fikk gåsehuden opp på underarmen. Men det aller viktigste var å eksperimentere, dele opplevelsen på sosiale medier og å være transparente.

Effekt

Målet var som sagt å sette en oppstartsbedrift i en bransje der det er mange om beinet, så bra på kartet som mulig, på så kort tid som mulig. Derfor kan man inkassere en viss suksess i det faktum at Creativity Online - den kreative globale bransjebibelen - plukket opp denne utradisjonelle måten å drive digital- og grafisk utviking på, etter kun noen dager. Likeledes, når det gjelder det rene digitale aspektet, hersker det også en småpen anerkjennelse i Nominasjonen fra Awwwards for Site of the Day. Det viktigste har vært en god del bransjeskryt og kommentarer i sosiale medier, hvor både bransjekolleger, venner og markedsførere generelt ser ut til å ha fått med seg at det skjer noe annerledes og lekent hos Heisholt.

Andre involverte

Erik Heisholt, kreativ leder - Heisholt
Jørgen Ødegaarden, grafisk formgiver - Heisholt
Scott Arnold Basgaard - tech lead - The Look and Feel
Frode Skaren - grafisk design - The Look and Feel
Frode Jerdal - arkitekt/musikk

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012