Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image

Jakten på lokale matskatter

Mål

Målet med kampanjen var å løfte frem lokalmatsatsingen til MENY. De har i flere år jaktet på lokale matskatter rundt om i landet og samlet over 400 lokale produsenter.

Der de store produsentene har proporsjonalt store reklamebudsjetter, har lokalmatprodusentene ofte ingen margin til å markedsføre seg selv, annet enn å reise rundt på matmesser og dele ut smaksprøver. Dette ønsket vi å gjøre noe med.

Video

Beskrivelse

For å løfte de små og engasjerte produsentene frem i lyset bestemte vi oss for å fortelle historien til hver og én av dem. For alle har virkelig en historie som er verdt å få med seg. Som Asbjørnsen og Moe reiste vi land og strand rundt for å samle inn alle historiene fra de ulike lokalmatprodusentene som leverer til MENY. Og ulike filmer tar deg med inn bak kulissene til noen utvalgte produsenter.

Geostyrt annonsering forteller deg hvilke matskatter som skjuler seg i nærheten av der du befinner deg og hvor du kan tak i de forskjellige produktene. Og på samlesiden publiserte vi over 100 historier fra lokalmatprodusenter fra hele landet. På denne måten kan MENY snakke om mangfold og kvalitet og skape større avstand til lavpriskjedene.

Effekt

Vi brukte geostyrte bannere som hadde 270% høyere klikkrate enn benchmark. Mange av produsentene opplevde et betydelig løft og kampanjen fikk mye oppmerksomhet.

Juryens begrunnelse

Kitchen har kokt sammen en sympatisk kampanje for Meny, i en tid hvor matindustrien ikke akkurat har vært i godt vær. – Kitchen beviser at Meny leverer høy kvalitet, forteller juryen. Kampanjen er strategisk god, og fokuserer på kvaliteten i råvarene fremfor grillkonger og nasale svensker. Solid informasjon og godt innhold, avslutter juryen.

Andre involverte

Art Director: Kjetill Nybø
Tekstforfatter: Anders Arnoldsen Holm
Konsulent: Haakon Dahl
Prosjektleder: Therese Røkke
AD-assistent: Eirik Fjerdingstad
Matskribent: Maj-Britt Aagaard
Ansvarlig hos kunde: Claudia Langenberg
Ansvarlig hos kunde: Jørgen Larsen
Ansvarlig hos kunde: Marie Lunde
Flashutvikler: Adam Grüner
Flashutvikler: Ronny Donberg
Grafisk Design: Laila Tryggeseth

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012