Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Real Hot Dog Precision

Mål

Statoil er i ferd med å oppgradere pølsemenyen sin i alle markeder, med Norge som første land ut. Utover lanseringsaktiviteter på stasjonene ønsket kunden en digital lanseringsidé.

Video

Beskrivelse

Den største kundegruppen for Statoils pølser er såkalte blåsnipparbeidere — snekkere, malere, anleggsarbeidere, yrkessjåfører og andre hardtarbeidende mennesker. Skikkelig arbeid som fortjener skikkelige pølser. Med et begrenset budsjett og et stort marked, ble målet å finne en skarp idé med potensial til å fly i sosiale medier og som kunne treffe hovedmålgruppen midt i hjertet (og forhåpentligvis alle andre). En idé som kunne begeistre men samtidig være fokusert på Statoils nye pølser. Ideen ble å vise verden noen som tilberedte og serverte en pølse fra Statoils oppgraderte meny med gravemaskin, på ordentlig.

Vi fant frem til finske Juha-Pekka Perämäki via en video han hadde lagt ut der han bygger lego med gravemaskin, som sammen med en enkel test han filmet selv hjemme i Finland, virket overbevisende nok om at han var mannen for jobben. Han satte stuntet på første forsøk. Han tilberedte omlag 25 pølser på opptaksdagen, så godt som uten en glipp (den ferdige filmen inneholder heller ingen filmtriks). Resultatet ble en morsom og imponerende filmsnutt som gjør stas på hovedmålgruppen, med et innhold de kunne relatere seg til, og som kunne begeistre alle oss andre med kontorjobb.

Filmen ble sluppet på Facebook med en begrenset medieinvestering og på YouTube med nullbudsjett, samt sendt ut til noen utvalgte medier og bloggere.

Effekt

Til nå har filmen oppnådd ca 600.000 visninger på Facebook i Norge, med en reach på over en million. 2/3 av spredningen har foregått organisk. Filmen har resultert i et bredt engasjement fra personer i hovemålgruppen i sosiale medier, både gravemaskinførere og andre. Den har gått viralt og blitt vist oppunder 600.000 ganger på YouTube. I tillegg kommer en lang rekke eksterne sider som har postet filmen, med visningsantall vi ikke har oversikt over. Den har blitt plukket opp av Mashable, VGTV, TV2, AOL, New York Magazine, Daily Mirror og CBS News for å nevne noen. Filmen har også blitt plukket opp og delt av mange nettsteder og blogger innen bygg og anlegg, håndverksfag, motor og maskin. Den har fått tusenvis av tweets av personer og foretak med opp mot 6 millioner følgere. Med tilnærmet nullbudsjett er den organiske rekkevidden røft regnet 400 millioner mennesker, dette uten å regne med at den ble plukket opp av en rekke medier og kanaler i Kina og Japan. Salgstall fra Statoil er foreløpig ikke tilgjengelige.

Andre involverte

Kreatører: Hans Martin Rønneseth og André Koot
Prosjektleder: Tuva Dyrnes
Konsulent: Christian Steen
Grafikk: Benjamin Rodgers, Arnar Halldorsson
SoMe manager: Michael Grønmyr Goksøyr, Marianne Hauknes
Digital strategi: Christian Raae, Kristjan Hauksson

Folke Film:
Regi: Filip Nilsson
Produsent: Joi Persson
Line-produsent: Daniel Andersson
DoP: Jens Jansson

Plop Produktion:
Komponister: Lars «Mattias» Sander og Fredrik «Bengt» Sundberg

Mediebyrå: Starcom

Ansvarlige hos Statoil Fuel & Retail:
Amanda Mompalao de Piro, Sussie Edberg

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012