Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Posten-spillet

Mål

Hver sommer drar Posten ut på en turné til ulike festivaler og arrangementer rundt omkring i landet. Her kan folk få informasjon om Postens produkter og tjenester, samt få svar på spørsmål de har om f.eks. Digipost (Postens digitale postkasse der du kan oppbevare sensitive data elektronisk). Det kan være vanskelig å stikke seg ut og tiltrekke oppmerksomhet (samt holde på oppmerksomheten) til folk i en såpass hektisk setting. Målet med Posten-spillet var derfor å tiltrekke seg både barn og ungdom med en underholdende og engasjerende aktivitet for samtidig å kunne slå av en prat med de voksne over en kopp kaffe.

Beskrivelse

Posten-spillet tar opp tematikk fra en postmanns hverdag med underholdende spill, i tillegg til at en også kan lære om Posten sine produkter.
Spillet består av to separate spill der en først skal sortere pakker, brev og Digipost. Den første delen er lagt opp med lav terskel slik at man enkelt skal kunne gå videre til spill nummer to der spilleren skal levere pakker til tre ulike mottakere i en labyrint med levering hjem til postkassen, henting på Posten samt til Postens pakkeautomat. Det var lagt opp til premiering på tre nivåer som da kunne hentes i en fysisk "pakkeautomat" på stand.

Spillet ble primært bygget for å fungere på iPads som var montert på stand, men det ble også tilpasset en egen versjon som lå tilgjengelig på Postens hjemmesider og kunne enkelt spilles med alt fra mobil til desktop. Denne versjonen hadde også en egen premieringsfunksjon der man kunne få gavekort på Posten sin postkort-app (med link til nedlasting i App Store).

Effekt

Gjennom sommeren ble spillet spilt 3241 ganger der 43% av trafikken kom fra spillere på stand.

De ansatte på standen gjennomførte samtaler med ca. 4000 mennesker. Og, serverte over 5000 kopper kaffe.

Spillet skapte økt kunnskap om Postens produkter, og da særlig Digipost, som er en viktig satsing for selskapet. Dette har igjen bidratt til at flere i større grad forstår selskapets samfunnsoppdrag og rolle i folks hverdag.

Andre involverte

Starcom:
Kundeansvarlig: Merethe Brenden
Digital produsent: Chris André Eliassen
Strategisk rådgiver: Catharine Mitlid
Digital rådgiver: Karianne Haaland

JCP Digital:
Prosjektleder: Line Smedstad
Grafisk designer: Morten Nordsveen
Hovedutvikler: Evgeny Stepanovych
Utvikler: Serhii Mykjniuk
Utvikler: Osipov Ilia

Posten:
Pia Fiskvik Karfjell
Marianne Dokka
Eva Mehus

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012