Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kari Traa - Trollfighters

Mål

Briefen var enkel, Kari Traa skulle reklamere på TV for første gang. Målet med kampanjen var ikke å selge klær, men å styrke merkevaren. Derfor valgte vi å gjøre noe helt annet.

Kari Traa er et brand "For girls - by girls", noe vi la til grunn for det kreative konseptet.

Kari Traa sin målgruppe er jenter som skiller seg ut og er ikke redd for å vise at de er sterke. Men å gjøre dette har sin pris. De blir regelmessig "angrepet" av nettroll, et problem millioner av jenter møter over hele verden. Vi så en mulighet til å ta en større rolle i denne debatten og heve merkevaren, Kari Traa, til å bli en samfunnsaktør.

Beskrivelse

Løsningen vi kom opp med var å bringe disse nettrollene ut i lyset.

Vi valgte ut 8 jenter med attitude som tør å stå frem og vise at de er sterke, spesielt sammen. Disse jentene fikk hjelp av en sikkerhetsekspert som fant frem til identiteten til trollene. Så valgte vi å bringe disse trollene ut i lyset og vise identiteten deres til verden.

Casefilm:
https://www.youtube.com/watch?v=_TT3-9VYNys

Kampanjefilm:
https://youtu.be/TgQBvyN8v7U

Nettsiden fungerte som navet i kampanjen. Her presenterte vi alle jentene med sine nettroll og kommentarer som var blitt sendt til jentene via ulike nettsamfunn. På nettsiden kunne man lese de sterke historiene til jentene og deres tilsvar til sitt troll. Tilsvaret ble ikke sendt til trollene, men lagt ut på nettsiden for alles skue.

Alle troll ble "avslørt" på lovlig vis.

Sammen med Kari Traa sine ambassadører og målgruppe skapte vi en bevegelse med emneknaggen #notrollcanbreakme Alle disse bidragene ble samlet på trollfighters.com sammen med råd og tips fra ulike kjente jenter med attitude. På denne måten skapte vi en dynamisk nettside som hele tiden ble krydret med nye råd. I etterkant ser vi at emneknaggen lever videre i beste velgående, som ett symbol på sterke jenter.

Effekt

Denne kampanjen var 100% drevet av PR og sosiale medier. Kampanjens hovedelementer besto av nettsiden og kampanjefilm.

• 9 av 10 nordmenn sa i etterkant at de var svært positive til at Kari Traa valgte å benytte sitt merkevaren i kampen mot nettroll.
• 41% høyere merkevare-"liking" blant målgruppen
• Kampanjen hadde en reach på over 20 millioner mennesker, altså nesten 4 ganger norges befolkning!
• Den omregnede medieverdien var på hele 11 millioner NOK

Andre involverte

Trigger AS
Konsulent: Jannicke Josefsson Ruud
Prosjektleder: Victoria Hauk
Kreatører: Jon Erik Skaret, Magdalena Kamøy, Bjørnar Thorsen
Innholdsrådgiver: Stine Pjaaten
PR-Rådgiver: Jule Tellugen Hæhre

Kari Traa / Active Brands
Ansvarlig hos kunde: Sissel Himle, Erik Hegbom

Produksjonselskap: Kandidat
Produsent: Richard Pattersen
Regissør: Frederic Esnault
Produsent: Erik Dyblie
Koordinator: Ane Stubberud

Produksjonsbyrå web: Meat Digital
Prosjektleder: Bjørn-Erik Efterdal, Ellen Christine Rogn
Utvikler: Milda Šileikyt?

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012