Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Real time gas prices in Google

Mål

St1 er en liten aktør i det norske drivstoffmarkedet. Kjeden har 39 automatstasjoner på det sentrale østlandsområdet.

Selv om kjeden er liten, er målet stort. St1 skal være kjent som bilistenes venn i kampen mot høye drivstoffpriser – gjennom å vise at vi tilbyr rimelige bensin og diesel.

Video

Beskrivelse

Som eneste aktør i drivstoffmarkedet er St1 helt åpne om gjeldene drivstoffpriser. Faktisk så jobber vi hele tiden med å gjøre det enkelt for folk å følge med på St1s priser – i et marked der prisene varierer fra time til time, og fra stasjon til stasjon.

Vi utviklet et script som feedet våre til en hver tid gjeldens priser på bensin og diesel, på alle stasjoner, direkte til Google og Google Maps.

Ved et enkelt søk (St1 + område) kunne bilistene se og sammenligne våre priser ved nærmeste stasjon (geolokalisert), eller få prisen på en bestemt stasjon underveis på sin vei fra A til B.

I Google Maps fikk man samtidig veibeskrivelse til stasjonene. På mobil kunne man dessuten benytte Google Maps’ innebygde, stemmestyrte navigasjonssystem.

Løsningen ble kommunisert på egne flater og i en radiokampanje på P4 og Radio Metro. På utvalgte stasjonene plasserte vi også enorm Google Maps-pin på taket. Dessuten ble det jobbet aktivt med søkeordsoptimalisering i Google Adwords gjennom hele kampanjen.

Effekt

St1s direkte oppdaterte priser i Google var i seg selv en verdiøkende løsningen for prisbevisste bilister. St1 fikk samtidig bevist i praksis at vi er deres venn i kampen mot høye drivstoffpriser. Nettopp fordi vi ga alle tilgang til våre priser slik at de kan sammenligne prisene med andre før de tanker.

I løpet av kampanjeperioden 15. juli til 30. september ble prisene totalt vist 108 360 ganger i Google og Google maps på mobil og desktop. (Kilde: MediaCom/Google Analytics)

Salget av drivstoff økte også markant sammenlignet med samme periode i fjor, men St1 ønsker ikke å gå ut med konkrete salgstall. (Kilde: St1)

Andre involverte

Tekstforfatter: Petter Andersen
AD: Anders Asheim
Prosjektleder: Una Solbakken Grosch
Digital konsulent: Thor Fjeldberg
Utvikler: Pelle Bjerkestrand
Kundeansvarlig: Anders Aunbu
Mediebyrå: MediaCom
Search Planner: Anne Cecilie Hauge
Direktør for digitale kjøp: Kristin Brimi
Ansvarlig hos kunde: Mats-Ola Malmqvist
Ansvarlig hos kunde: Erica Samuelsson

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012