Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Telefon fra Hamar

Mål

I dagens fragmenterte spillmarked er konkurransen fra utenlandske spillselskaper tøffere enn noensinne.

Norsk Tipping ønsket å befeste posisjonen som hele Norges drømmeleverandør og sette fokus på selve vinnerøyeblikket – altså telefonen fra Hamar.

Video

Beskrivelse

Konseptet «Telefon fra Hamar» er en konkurranse der Norsk Tipping ringer en tilfeldig utvalgt telefonkiosk i Norge. Dersom noen rekker å ta telefonen, vinner vedkommende én million kroner.

I samarbeid med Telenor kartla vi 100 vernede telefonkiosker rundt om i Norge. I en pre-aktivitet til kampanjen oppfordret vi folk gjennom sosiale medier til å nominere sin nærmeste telefonkiosk, gjennom å dele et bilde av kiosken på Instagram tagget #telefonfrahamar. Vi fikk inn mer enn 500 bilder, og alle de 100 kioskene var nominert i løpet av 3 dager.

Mellom 17-31. august kunne telefonen ringe når som helst - til hvilken som helst av de nominerte kioskene. I stedet for displayannonsering, inngikk vi et samarbeid med VG, der vi fikk bruke VGs Livesenter til å følge kampanjen. Vi overførte LIVE sakte-TV fra Hamar, der vi overvåket telefonen det skulle ringes fra. 630.000 unike brukere besøkte kampanjesiden i løpet av de to ukene kampanjen foregikk.

Rekkefølgen vi skulle ringe i var forhåndstrukket. Den 26. august stilte endelig Ingrid fra Norsk Tipping seg foran live-kameraet, løftet røret, og ringte til den første telefonkiosken. Det skulle dog tre forsøk til før vi fikk en heldig vinner: En ivrig bergenser spratt opp av campingstolen, tok telefon’ – og vant en million.

Effekt

Kampanjen ble raskt plukket opp av pressen og ble omtalt redaksjonelt 86 ganger i 65 aviser (reach: 3,4 millioner mennesker). Gjennom Norsk Tippings partnernettverk i BA, Nettavisen, VG og sol.no nådde vi ytterligere 2,9 millioner.

På radio fikk vi fyldig omtale i Nitimen og Lønsj på NRK P1, samt Ramona & Siggen på NRK P3 og Morgenshowt på NRJ. Dette gav oss en ekstra reach på 2,4 millioner mennesker.

I sosiale medier nådde vi 2,3 millioner nordmenn med 19 poster, 93% av dette organisk. Nesten 500.000 av de nådde var ikke ’fans’ av Norsk Tipping i forveien.

Effekt for kunde: Norsk Tipping opplevde en omsetningsøking på Lotto i kampanjeperioden på 3 millioner kroner, som tilsvarer 5% økning (av snittet i måneden).

For de spesielt radiointeresserte:

NRK P3, Ramona og Siggen. 20.08.2015. 1t 48m 33s og utover
https://goo.gl/ZJPSQ4

NRK P1 Nitimen. 24.08.2015. 41m 18s og utover
https://goo.gl/Nc9fNf

NRK P1, Lønsj med Rune Nilsson. 27.08.2015. 22m 47sek og utover
https://goo.gl/tNBshO

NRJ, Morgenshowet. 19.08.2015. 6min og 20 sek og utover
https://goo.gl/19hO05

Andre involverte

Saatchi & Saatchi: Øyvind Waage, Linus Hjellström, Sverre Midtun, Håkon Fretheim, Nanna Grønli, Patrik Bergfjord, Christopher Køltzow, Torbjørn Aksdal, Vetle Agledahl, Eiliv Gunleiksrud, Joe Langdon, Rune Sandnes, Almir Busevac + Morten Borgestad (frilæns)

Fra kunden: Ingunn Børresen, Ingrid Mathisen, Hanne Sætre, Ida Glorvigen Hanstad

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012