Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Spleiselaget Byen

Mål

Hvordan kan vi få elever på ungdomsskolen til å bli interessert i skatt og samfunnet vi lever i? Vi utviklet Byen. Et "Sim City"-lignende dataspill som gjør læring innen et komplisert og tungt tema morsomt for elevene. Målet med spillet er å gi et helhetsperspektiv på hvordan samfunnet vårt drives. Vise alle de vanskelige prioriteringene som finnes i et velfungerende samfunn, hvordan inntekter og utgifter henger sammen, og tydeliggjøre hva som skjer hvis ikke alle betaler skatt for eksempel.

Video

Beskrivelse

Spillet Byen går ut på at elevene skal bygge opp en by fra bunnen av. I rollen som borgermester står de ansvarlig for alle avgjørelser som blir tatt i byen, og må bestemme hva pengene i budsjettpotten skal gå til. Målet med spillet er å få fortsette som borgermester, men for å få til det må gjøre kloke og riktige valg sånn at innbyggerne stemmer spilleren frem til vinner av valget.

Ved å spille Byen får elevene i 9. klasse lære alt som må til for å skape et godt samfunn og kjenne på kroppen hvor vanskelig det kan være å skulle bestemme.

Effekt

"– Spillet gir et helhetsperspektiv på hvordan samfunnet vårt drives, og elevene får se konsekvenser med en gang. Det blir veldig tydelig for dem hva som skjer hvis ikke alle betaler skatt for eksempel", Dag Atle Lie Eksund, lærer ved Rosenborg Skole.

• Spillet er lastet ned over 30 000 ganger, og dekker læringsmål i seks fag.

• 2 minutters reportasje på NRK Nyheter, pluss positiv omtale i en rekke medier.

• Veldig positive tilbakemeldinger fra elever og lærere. De syns dette er en bra måte å lære samfunnsfag.

• Ja, og så har vi fått denne effekten: https://www.youtube.com/watch?v=VgPYI8OtbnA

Andre involverte

Knut Sverre
Rolf Risnes
Ingeborg Justnes
Ola Nielsen
Kristian Haukland
Mads Frantzen
Terje Gran
Rolf Hove
Are Sundnes
Paal B. Solhaug
Henning Ludvigsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012