Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Utforsk Åsgard

Mål

(NB: Funker bare på mobil! Scroll litt ned på Dagbladet-siden for å oppleve gyrobanneret slik det fungerte den 16. oktober)

Den 16. oktober trykket Statoil på startknappen til verdens første havbunnskompressor: Åsgard. Kompressoren skal øke trykket i olje/gass-reservoaret så det kommer opp mer olje/gass.

Kompressoren er en av Statoils mest høyteknologiske innovasjoner gjennom tidene. Den er stor som en fotballbane, 20 meter høy og har tatt 11 millioner arbeidstimer å lage.

Vår oppgave var å fortelle Norge dette, i et banner.

Beskrivelse

Vi tenkte det var lurt å fortelle om innovasjonen på en innovativ måte. For å få frem dimensjonene på prosjektet inviterte vi brukerne med oss ned på havdypet. Som første i Norge laget vi et gyro- og akselerator-basert banner som ga brukeren mulighet til å utforske Åsgardfeltet ved å bevege telefonen. Dette helt uten at brukeren måtte aktivere banneret på noe som helst vis. Fordi sånt er det jo ingen som gjør.

På samme side hadde vi masse andre småbannere som serverte enkle fakta om prosjektet. Alt i alt var målet å forsterke inntrykket av Statoil som en innovativ pioner-bedrift. Og her kunne vi vist ordskyer som beviste at det funket. Men det dropper vi.

Effekt

1 million visninger
Leserne brukte i snitt 23.48 sekunder på gyrobanneret
1.94% klikkrate - 8 ganger høyere enn normalen
og, som Dagbladet skrev i den oppsummerende rapporten "Bare én klage!"

Andre involverte

Kreativt team: Anders Holm & Sebastian Prestø
Utvikling: Magnus Bergman
Design: Joachim Sjøberg
Prosjektleder Annette Werner
Konsulent: Sven Jensen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012