Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Anmelderfesten

Mål

Bergens Tidende er sponsor av Bergens Internasjonale Filmfestival, BIFF, og med et uttalt mål om å bryte ned muren mellom avishus og lesere, samt å gjøre seg relevante for en yngre, kulturinteressert målgruppe, brukte vi årets sponsorat til å nettopp invitere leserne inn for å sette sitt preg på avisen og festivalen.

Video

Beskrivelse

Ved siden av å fungere som den mest oversiktelige guiden til alle filmene som ble vist under BIFF 2015 (med trailere og beskrivelse av filmene), kunne publikum med noen enkle tastetrykk dele sin mening om filmene. Med parametre som "Original", "Underholdende", "Tankevekkende", "Håndverk" og "Anbefal venner" fikk man på noen sekunder lagt igjen en utfyllende anmeldelse – til glede for alle oss andre som skulle navigere i et tettpakket festivalprogram. I tillegg ble man oppfordret til å skrive en anmeldelse – de beste ble premiert og publisert av BT.

Et intuitivt, oversiktlig og enkelt design – med hovedfokus på mobil – ble vektlagt da vi skulle nå publikum i "festivalmodus", med all viraken det innebærer.

Verktøyet som er utviklet videreutvikles i disse dager til å omfatte andre kulturområder.

Effekt

På kun åtte dager ble bortimot alle filmene anmeldt (149/158), og med over 1000 anmeldelser totalt ble filmene bokstavelig talt sett med flere øyne; aldri før har et festivalprogram blitt så nøye vurdert.

Stort sett all trafikk kom via sosiale media.

Under festivaluken og i ukene som fulgte solgte BT flere prøveabonnement enn noensinne.

Andre involverte

Joachim Bjørndahl, Julian Hagemann
Audun Stien, Morten Vikanes
Silje Linge, Kine Werenskiold

Utvikling og design: Notch

Ansvarlig hos BT:
Jolanta Montvilaite

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012