Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Freia Melkesjokolade - Hvor i Norge står kuene?

Mål

Nordmenn elsker sjokolade, og her til lands er sjokoladeplatene som veier 200g de absolutt mest populære og mestselgende. Og dermed også det største og absolutt viktigste segmentet for erkekonkurrentene Freia og Nidar å vinne. Konkurransen er knallhard, med mange nylanseringer i året.

Freia Melkesjokolade er kongen på haugen blant sjokoladeplatene og den desidert mestselgende sjokoladen i Norge. Men de siste årene har Freia vært under kontinuerlig og økende press fra flere sterke 200g nylanseringer fra Nidar. Nye, spennende smakskombinasjoner innen sjokolade er en viktig strategi for å øke salgsvolumet, fordi mange forbrukere liker å prøve nye ting når det kommer til søtsaker.

Dette skaper utfordringer for Freia Melkesjokolade, som i følge undersøkelser kan bli omtalt som en ”litt kjedelig og traust” sjokolade. Dette presset, som inkluderer et eskalerende prispress og en tøff kamp om hylleplass i butikk, har medført at Freia har blitt nødt til å rette fokus på mer taktiske butikkaktiviteter for å raskt skape resultater og forsvare sin posisjon.

Ambisjonene høsten 2015 var å lage en kampanje som engasjerte og samtidig resulterte i gode salgstall. Og det på en måte som befestet og aktualiserte Freia Melkesjokolade sin posisjon ”Et lite stykke Norge”.

Løsningen lå i å få forbruker til å føle eierskap, tilhørighet og stolthet for Freia Melkesjokolade ved gjøre produktets innarbeidede posisjon ”Et lite stykke Norge” til noe konkret og lokalt og dermed ,mer kjent og kjært for forbrukeren.

Videopassord: sjokolade

Video

Beskrivelse

Freia Melkesjokolade har endret pakningen flere ganger siden lanseringen i 1906, og norske kuer på sommerbeite ble en del av designet allerede i 1926. For denne høstens taktiske kampanje gjorde vi en stor endring på selve emballasjen. Kuene, som gjennom generasjoner har fått gresse i fred foran ikke navngitte fjell, stod nå foran kjente landemerker fra nord til sør. Faktisk hadde Freias store plater med Melkesjokolade denne høsten hele 10 ulike motiver. Fordelt på to per region i Norge, slik at hele Norge ble representert.

Motivene, vakkert illustrert av Trond Bredesen, dannet også grunnlaget for en omfattende digital konkurranse, hvor det gjaldt å plassere kuene og motivet de stod foran så nøyaktig som mulig på norgeskartet. Ikke en veldig lett konkurranse, fordi mange av landemerkene er mer lokalkjente enn kjente nasjonalt. Noen er selvfølgelig mer kjente enn andre, og du trengte bare å klare en for å være med i trekningen av flotte premier levert av Freia og De Historiske. For å være med i trekningen av hovedpremiene måtte du klare alle 10.

Selv om Freia Melkesjokolade så absolutt er en nasjonal skatt, så var denne kampanjen en flott mulighet for ”et lite stykke Norge” til å skape et mer lokalt engasjement. Kommunikasjonen av de 10 ulike motivene var derfor tenkt spredt lokalt. Å møte hvert motiv lokalt understreket kampanjens helhet. Kanskje spesielt det å se ”sitt” lokale eller regionale motiv, blant de mange andre kjente landemerkene. Og på freiamelkesjokolade.no ble hele Norge samlet.

Effekt

”Hvor i Norge står kuene” har vært en helhetlig og salgsutløsende kampanje, som langt fra har fokusert på det digitale isolert sett. Kampanjen har vært en sterk og visuell kampanje på mange ulike flater – som på pakningen, utendørs, digitale banner og ikke minst i sosiale medier (med et stort engasjement). Men freiamelkesjokolade.no har vært et nav for både synlighet og engasjementet skapt i de ulike kanalene. Verken salgstallene eller engasjement fra sosiale medier er helt ferdig oppsummert, men konkurransedelen kan oppsummeres til å ha vært en stor suksess.

Mer enn 150.000 ”brukere” har plassert over en million landemerker på kartet vårt. I snitt så har hver og en brukt hele 8 minutter på siden, og det er mye kvalitetstid brukt med merkevaren vår.

Andre involverte

Kreativt team: Carl-Erik Conforto og Stig Bjølbakk
Konsulent: Beathe Stangeland Eide
Prosjektleder: Vibeke Wiedswang
Digital konsulent: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design: Sondre Hårstad og Magnus Snickars
Motion Graphics: Arnar Halldorsson og Magnus Snickars

Kundeansvarlig: Lauriane Dutruel og Nina Skotte

Illustratør: Trond Bredesen, Illustratørene

Community Management: SMFB Engine

Produksjon bannerkampanje: SMFB Factory

Mediebyrå: Vizeum

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012