Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

#LaDenVandre - Klær med en historie

Mål

I november åpnet Røde Kors sin første Secondhand-butikk i Oslo. Vi fikk i oppgave å unngå den klassiske søppelsekken med utbrukte klær, skaffe fine donasjoner og oppmerksomhet rundt åpningen. Vår løsning ble #LaDenVandre. En kampanje i sosiale medier hvor vi oppfordret oslobeboere til å la sine fineste ting vandre for et varmere Oslo, sammen med en historie.

Video

Beskrivelse

I skuffer og skap over hele Oslo finnes det skjulte skatter som ikke blir brukt så mye som det fortjener. For å få fatt i disse skattene, fikk vi 20 kjente oslobeboere til å donere en fin ting hver og fremføre en omskrevet versjon av barnesangen ”Ta den ring og la den vandre” for et varmere Oslo.

Videoene som ble delt av Røde Kors og kjendisene selv på Facebook og Instagram, bidro til at Røde Kors Secondhand øyeblikkelig ble synlige - og donasjonene begynte å strømme inn.

Til kampanjen ble det også laget en egen nettside. På ladenvandre.no slapp vi én til to nye kjendiser hver dag i ukene før åpningen. Her kan man lese historiene bak de ulike donasjonene, se videoer og få vite hvordan man selv kan bidra til å gjøre Oslo til en varmere by.

Konseptet #LaDenVandre hjelper også til med å skille Røde Kors Secondhand fra andre bruktbutikker, ved at alle som handler får en historie med på kjøpet fra den som har donert.

Effekt

Hva fikk vi for et mediebudsjett på 9311 kroner?

• 227 066 visninger på Facebook.
• 22,55% i resultatfrekvens. Det er det høyeste tallet OMG har sett på en facebook-kampanje noensinne.
• Organisk reach på over 200%. Gjennomsnittlig organisk reach på Facebook er 6%!
• Facebook Europa lager nå et best practice case av #LaDenVandre-kampanjen.

Videre fikk #LaDenVandre-kampanjen over 10 minutters omtale på God Morgen Norge, TV2, dobbeltsidig oppslag i både Aftenposten og i Dagbladet, samt omtale på VG.no/MinMote, Custome og på en rekke andre nettsider og blogger.

På åpningsdagen hadde flere hundre Osloboere latt sine fineste ting vandre videre for et varmere Oslo. Butikken var full av godsaker fra Acne, Kenzo, Paul Smith, Polo, Marc Jacobs osv..

“For å unngå komplett kaos ble folk sluppet inn i puljer. De som måtte vente ute i november-kulden fikk servert varm suppe”. Sitat fra VG/MinMote.no

Andre involverte

Dennis Tönnkvist
Frank Nystuen
Anders Von Krogh
Katarina Johnsson
Kalle Meidell

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012