Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

A Flying Start

Mål

Brief:
Handelshøyskolen BI ønsker å tiltrekke seg flere internasjonale studenter.

Utfordring:
BI er ranket blant de aller beste business-skolene i verden (topp 1 %), men i internasjonal sammenheng er det fremdeles langt opp til de mest ettertraktede universitetene i verden, som London School of Economics, Insead, Harvard, etc. Og når potensielle studenter vurderer nytt studiested, ser de automatisk mot mer kjente storbyer som London, Paris, Barcelona og New York. Til tross for all sin sjarm, er ikke byen Oslo et stort trekkplaster for BI.

Video

Beskrivelse

For å stå ut i den lange rekken av gode skoler i fine byer, måtte vi rett og slett rekke opp hånda og fortelle verden at vi finnes. Vi måtte sette BI og Oslo på kartet. Strategien ble å lage en kampanje som snakket et litt annet språk enn det man forventer fra en business-skole, slik at vi ville skille oss ut.

Handelshøyskolen BI er kjent for sin nære tilknytning til næringslivet, og en svært høy andel studenter går rett inn i fast jobb rett fra studiebenken. Man kan si at BI gir studentene en ”flying start” på arbeidskarrieren. Og dette brukte vi som grunnlag da vi tok tak i en annen, mer menneskelig innsikt:

Der de fleste andre skoler hovedsakelig snakker om det faglige, fokuserte vi på noe mer personlig og emosjonelt, noe som er sant for alle uansett hvilket land du velger å studere i:

Du flytter fra alt du har. Plutselig trenger du nye venner, nye hobbyer, et nytt nettverk - et helt nytt liv. Derfor bestemte vi oss for å pre-introdusere en av søkerne for hele Norge, før han eller hun i det hele tatt har ankommet. På denne måten skal andre studenter, forelesere, potensielle arbeidsgivere og folk flest vite hvem du er, hva du liker, CV'en din, og ikke minst hva du heter.

Kampanjen fikk navnet «A Flying Start - To your career. And your new life in Oslo» og gjennom en invitasjonsfilm fortalte vi om planene, hvor målet var at filmen skulle skape oppmerksomheten vi trengte.

En viktig del av gjennomføringen var også å bruke skolens nåværende studenter til å bidra i filmen. Både for å skape stolthet her hjemme, men også for å vise at det ikke bare er ledelsen på skolen som engasjerer seg når skolen ønsker å tiltrekke seg flere internasjonale ansikter i gangene.

Filmen ledet målgruppen til en kampanjeside hvor du også kunne lese mer om BI's faglige tyngde, studiemuligheter, søknadsskjema og andre ting du trenger å vite som ny student i Oslo.

En nøye planlagt PR- og spredningsstrategi ble rettet mot innflytelsesrike medier og personer i BIs nøkkelmarkeder. Hensikten var å utnytte de første 48 timene til sitt maksimale potensial, slik at filmen etter hvert ville spres organisk uten å være avhengig av store økonomiske spredningsbudsjetter gjennom hele kampanjeperioden.

Effekt

Kampanjen skapte raskt mye PR-omtale og engasjement internasjonalt, men også her hjemme. Den digital spredningen har hovedsakelig kommet gjennom blogger, sosiale medier og relevante nettsider, samt gjennom debatter i radio. Og i mer tradisjonelle medier som en større reportasje på tysk TV i et program med over 2 millioner seere og Dagsrevyen 18 på NRK TV for å nevne noen.

Men viktigst av alt: Tre uker ut i kampanjen har vi allerede veldig gode tall. Sammenlikner vi med tallene fra samme periode i 2014, har antallet personer som har besøkt BI sine internasjonale sider økt fra 34.784 til 102.441, altså nesten 3 ganger så mange som året før.

Ser vi på nøkkelmarkeder for kampanjen som Tyskland og UK er tallene enda bedre:
Tyskland: Fra 1.613 personer i 2014 til 18.982 i dag. (1076 % økning)
UK: Fra 2.179 til 16.563 (660 % økning)

YouTube-filmen og kampanjesiden er de største bidragsyterne. Filmen er sett over 1.2 millioner ganger på YouTube, og kampanjesiden har hatt 64.571 unike besøkende fra 158 land.

Det er fortsatt lenge til søknadsfristen, men allerede har kampanjen fått over 3000 søknader om å bli pre-introdusert for hele Norge (og man kan ikke vinne uten samtidig å søke på et studium på skolen). (Søknad innebærer at du må søke på skolen også).

Til sammenligning fikk Handelshøyskolen BI rett i overkant av 800 internasjonale studiesøknader til skoleåret 2015/16.

Andre involverte

Kreatør: Eirik Sørensen
Kreatør: Finn Knudsen
Konsulent: Kristian Lyse
Prosjektleder: Helle Jentsch
PR rådgiver: Erikha Harket
Ansvarlig hos kunde: Arne Wellberg, Steffen Fidjeland, Anette Skott, Karen E. L. Skuland
Grafisk Design: Terje Johnsen
Grafisk Design: Joachim Sjöberg
Utvikler: Marius Nohr
Digital Producer: Linda Tillier
Filmproduksjonsbyrå: Einar Film & Fortellinger
Regissør: Nicolai Cleve Brock
Produsent: Guri Neby
Line Producer: Henriette Carlsen
Klipp: Thomas Trællnes
Musikk: Indianarane
Mediebyrå: OMD
Mediepartner: BeOn Nordics

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012