Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

DREAMBOX – The Power of Hope

Mål

Legemiddelselskapet Roche Norge har en ledende posisjon blant legemiddelfirmaene på området brystkreft.

Med DREAMBOX ønsket Roche å belyse pasientenes opplevelse av et alvorlig sykdomsforløp og behandlingen som tilbys. Man ville sette pasientene og deres opplevelser i sentrum, og engasjere helsepersonell og allmenhet: Roche ønsket å skape et mer helhetlig bilde av pasientene, og få folk til å stoppe opp og reflektere over hva det faktisk innebærer å leve med frykten, og håpet. Kunstutstillingen ble digitalisert for å være tilgjengelig for flest mulig, og samtidig beholde følelsen av å se noe fysisk.

Casefilm: https://player.vimeo.com/video/138104181

Beskrivelse

På oppdrag fra Roche jobbet Allegro med innpakningen, og var medansvarlig for et fysisk utstillingskonsept; multimediaprosjektet DREAMBOX, hvor publikum får ta del i ti kvinners historier og håpets betydning i kampen mot brystkreft.

Som en forlengelse av fase 1 (den fysiske utstillingsstanden) fikk vi i oppdrag å digitalisere kunstutstillingen, med både en helsepersonell-versjon og en for allmennheten. Vi ønsket at publikum skulle få ta del i kunstopplevelsen på samme måte som ved å vandre rundt i den fysiske utstillingen. Billedkunstneren Annette Martens står bak kunstkonseptet. Allegro har bidratt på innpaknings-konseptet, design, programmering, film og inkorporering av medisinske tekster.

Det å digitalisere en slik kunstopplevelse er nypløyd mark for dette kundesegmentet, og en komplisert affære. Den tekniske løsningen måtte spesialutvikles, og vi samarbeidet derfor med Gimpville. De var ansvarlige for å utforme miljøet og kjøringene som ble utgangspunkt for vårt programmeringsarbeid. For å få bildene til å spille av både forlengs og baklengs, måtte vi utvikle egne løsninger. En komplisert programmering som inkluderer lydfiler, film, spesialskrevet musikk, bevegelser og bilder har blitt til en avansert digital løsning med et enkelt brukergrensesnitt. De besøkende kan rent intuitivt bevege seg rundt ved bruk av infografikk. Dreambox er responsiv og fungerer på nettbrett og mobil.

«DREAMBOX er annerledes både som kunstprosjekt og som Roche-prosjekt. Roche’ viktigste bidrag i kampen mot kreft, er å forske fram livsviktig medisin. Med DREAMBOX ønsker Roche å gi ytterligere støtte og å feire motet til mennesker som rammes av en alvorlig diagnose,»

- Elizabeth Jeffords, administrerende direktør i Roche Norge.

Effekt

Dreambox-prosjektet vant Roches interne 2015 Pharma NEXT Awards globalt, i kategorien People. Roche teller 89 000 ansatte på verdensbasis, og etter en silingsrunde av 100 innsendte prosjekter, stilte Dreambox-prosjektet som Europas kandidat – og vant det hele, world wide. Prisen ble utdelt i Sveits i september, og den norske delen av Roche høster stor anerkjennelse og begeistring.

”This unique and moving exhibit used a local artist and interviews with breast cancer patients to bring the personal experience of our patients – including their hopes and dreams – to the forefront for both our customers and for our employees.
On behalf of the Pharma Leadership Team and the entire Roche organization I want to thank all of these teams for their exceptional work. They exemplify our Roche values, our spirit of innovation and our dedication to patients. Please join me in congratulating your colleagues on this outstanding achievement and my thanks to everyone who participated in the NEXT Awards this year.”

- Daniel O’Day, COO Roche Pharma

Andre involverte

Ansvarlig hos kunde: Bjørg Lund
Rådgiver: Anita Marie Myklebust
Kreatører: Marianne Rosenlund Hegg, Kristian Jensen og Susanne Kittelsen
Programmering: Didrik Steen Hegna og Glenn Sjöström
3D: Alf Løvvold (Gimpville)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012