Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Fabia-lappen

Mål

Målet med "Fabia-lappen" var å få flest mulig i de to utvalgte hovedmålgruppene til å prøvekjøre den nye SKODA Fabia - fordi prøvekjøring genererer flest salg.

Video

Beskrivelse

SKODAs ulike modeller overbeviser alltid ved prøvekjøring.
For å få den flunkende nye, men ikke helt unike småbilen Fabia til å stå ut blant kanskje mer attraktive konkurrenter med el- og hybridmotorer måtte det tenkes klokt.
Vi definerte to hovedmålgrupper; de unge, som faktisk kan ha råd til den rimelige og sikre småbilen Fabia, og de litt eldre som kunne tenke seg Fabia som gunstig bil nr 2.

Videre valgte vi Facebook som hovedkanal og presisjon som verktøy. Men for å lykkes måtte vi få til deling.
For mange unge er førerkortet viktig, men dyrt. Også de eldre synes førerkortet er attraktivt, enten fordi de ønsker det selv, eller fordi de vil at sønn eller datter skal få det.

Med aktiviteten "Fabia-lappen" ble gratis førerkort en premie som skulle tildeles noen heldige av dem som prøvekjørte en Fabia, og et middel som sørget for fantastiske delingsresultater innad i de to målgruppene - men ikke minst mellom de to målgruppene.

Det ble altså skapt et engasjement sosialt som ga direkte og unike utslag på salgsstatistikken.

Effekt

Hovedkanalen var Facebook, støttet av pre-rolls på YouTube. En kampanjeside tok seg av påmelding og registrering. Gjennom ulike poster sørget "Fabia-lappen" for å holde praten om Fabia gående, og rekrutterte både opp og ned i alder.
Over 3000 delte, og drøyt 2000 meldte seg via fabialappen.no og prøvekjørte.
Markedsandelen tredoblet seg, og beregnet kampanje-effekt er på minimum 224 ekstra solgte biler.

"Fabia-lappen" oppsummert:
- SKODA-merket ble relevant eksponert, snakket om og opplevd i en yngre og attraktiv målgruppe
- Ble tidenes mest vellykkede prøvekjøringsaktivitet for SKODA
- Skapte rekordsalg av den nye utgaven av SKODA Fabia.

Andre involverte

Henrik Hagelsteen, tekst
Martin R. Thorsen, AD
Ulla Hennum Birkrem, Prosjektleder
Yngve Holtberget, Konsulent
Erik Winn, Designer
Linda Tillier, Prosjektleder

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012