Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Freia Jungelvenner

Mål

Freia sitt godteri- og sjokolademikskonsept ”Venner” kom nå i høst med sin siste nyhetslansering. Poser som konsept er velkjent for den norske forbrukeren, men det er Nidar sine ”Favoritter” som leder kategorien.

Freia sin nye ”venner” pose, «Jungelvenner», er en svært spennende nyhet som kombinerer den kjente og kjære Freia sjokoladen med myke & gode dyrefigurer som elefant, løve, apekatt, krokodille og øyenstikker. En pose skreddersydd for målgruppene, som er både relevant og differensierende i kategorien.

Målet var å lansere nyheten og aktualisere ”venner” familien, samtidig var det forventet et trykk fra konkurrentene i samme periode. Vi trengte både en kanal som kunne nå ut, og et budskap som kunne nå frem.

Video

Beskrivelse

Med et ønske om å treffe godt i målgruppen ble mediebudsjettet valgt konsentrert til Facebook. Teamet ønsket å lage innhold som fikk budskapet gjennom ved å vinne hjerter, noe som ville få frem smilet hos målgruppen. Det er kanskje ikke alltid så lett på Facebook.

Ideen ble basert på en humorsjanger fra internett, tilrettelagt for organisk spredning. Denne type innhold er noe publikum har blitt vant til å se på Facebook, men da gjerne delt av andre personer eller redaksjonelle sider. Vår kampanje inneholder totalt ni forskjellige filmer med dubbede dyr fra jungelen, spredt på 8 videoposter gjennom kampanjeperioden.

Det er relevant og en skreddersydd kampanje for Facebook, og ikke minst underholdende innhold som mange engasjerte seg i.

Effekt

Responsen på filmene har vært formidabel. Et helt vilt engasjement med likes, kommentarer og ikke minst delinger. Filmene har helt klart nådd godt ut, og er nå sett over 2.700.000 ganger. Og de lever enda.

Den kanskje mest populære av filmene, ”Badenymfe” hadde alene 296.590 i organisk reach, 17.499 engasjement og 101.089 klikk på innlegget - og ikke minst over 40% som så filmen til slutten (ved kampanjeoppsummeringen - denne posten genererer engasjement og visninger selv i julen).

Kampanjen som utelukkende ble markedsført på Facebook, ble også målt ved en ”Brandeffekt for Facebook” studie gjennomført av Nielsen. Analysen fra Nilsen konkluderte med;
- Ads were highly memorable among the target audience
- This campaign successfully boosted Brand Awareness

Andre involverte

Kreativt team: Christian Lindvik og Thea Tovshus
Prosjektleder: Vibeke Wiedswang
Konsulent: Beathe Stangeland Eide
Digital konsulent: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design og motion graphics: Sverrir Brynjolfsson

Kundeansvarlig: Monica Paulsen Ygre og Fredrik Gjersøe

Lydproduksjon: Sagveien Resort

Leiefilmer: Getty Images og iStock

Community Management: SMFB Engine

Mediebyrå: Vizeum

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012