Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Ingrid Winter - the Bookseller Game

Mål

Få bokhandlere til å plukke med seg leseeksemplar "Ingrid Winters makeløse mismot" i sommerferien for å sikre god kunnskap og stort innkjøp av boken før lansering i august.

Video

Beskrivelse

Salget av Norsk skjønnlitteratur er på vei nedover. Bokhandlere fokuserer mer og mer på oversatte, bestselgende utenlandske titler. Kampen om å komme inn i bokhandlerne blir tøffere og tøffere og selv store forlag må selge bøkene sine inn til hver enkelt butikk for å sikre plass i hyllene. Noen få bøker blir kjøpt inn på kjedenivå og distribueres over hele landet, men for flertallet av de norske utgivelsene ligger skjebnen i hendene på de som jobber i bokhandel.

Tiden Norsk Forlag ønsket derfor en kampanje rettet mot bokhandlerne i ukene fram til utgivelsen av romanen "Ingrid Winthers makeløse mismot" av Janne S. Drangsholt.

Derfor skapte vi et interaktivt spill, og inviterte bokhandlerne å bli med. I boken reiser hovedpersonen Ingrid Winther til Russland og blir involvert i forsvinningen av et verdifullt ikon. Så via et brev fra en mindre karakter i boken inviterte vi bokhandlerne inn som "detektiver" for å finne ikonet. Løsningen fant man KUN ved å lese boken, og ved å finne ledetråder på nettet.

Brevet fulgte med leseeksemplarer som ble sendt ut til alle bokhandlere, der de ble oppfordret til å sende Ingrid Winter en venneforespørsel på Facebook. Derfra kunne de følge ledetråder og linker til flere "russiske" nettsteder og til slutt finne ikonet.

Effekt

Over 100 bokhandlere la til Ingrid Winter-karakteren som venn på Facebook og var med på spillet.
I løpet av den første uken etter lansering var alle bøkene utsolgt og et nytt opplag måtte trykkes opp (per nå er fjerde opplag i salg). Som første bok i Norge ble dessuten Verdensrettighetene til "Ingrid Winters makeløse Mismot" blitt solgt til Amazon, der denne kampanjen var en del av innsalget og presentasjonen.

Andre involverte

Zoë Waage - Kreatør
Ida Fjeldbraaten - Kreatør
Richard Aarø - Ansvarlig hos kunde
Bjørn Fredrik Drangsholt - Ansvarlig hos kunde

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012