Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Solo Goodiebag

Mål

I 2015 fikk Solo nytt design, og derfor også nytt Solo-stæsj. Solo-stæsj er klær og effekter med Solo-branding. Dette har blitt svært ettertraktet– ikke minst fordi det inntil i år har forbeholdt noen heldige få som har vunnet det i konkurranser på nett, eller folk som har vært tilstede på eventer. Vår oppgave var å lage en kampanje som utnyttet Solo-stæsjets populariteten til å skaffe Solo positiv oppmerksomhet og selge mer brus.

Video

Beskrivelse

For å fortelle om det nye stæsjet laget vi en egen moteuke i Paris. Ikke Paris i Frankrike, der folk verken drikker brus eller er spesielt hyggelige, men i Paris i Texas, der folk både er vennlige og glade i brus.
Vi lagde en rekke filmer fra Solos moteuke i Paris, Texas som ble vist på TV og nett. Integrert i filmene var det unike lydkoder. Brukere kunne å få stæsjet som ble vist i filmene ved å se på Solo-reklame med Goodiebag-appen aktivert. Når appen gjenkjente lydkodene var brukeren med i en trekning av stæsj der og da. Brukere som ikke fikk stæsj, fikk 1 $olodollar for hvert forsøk. Og med 10 $olodollar kunne brukere ta med appen til butikken og få gratis brus.
Fordi lydkodene var uhørbare, kunne vi også legge dem i vanlige TV-programmer, i spillelister på Spotify og på utvalgte videoblogger. Noe som gjorde at mulighetene til å få Solo-stæsj var mange utover tradisjonelle reklameflater.
Brukere kunne også prøve det stæsjet de hadde lyst på i appens prøverom, dele selfies på Instagram og på den måten være med i ukentlige trekninger.

I tillegg til casefilm oppfordrer vi juryen til å laste ned appen og prøve den.
Søk på ”Solo Goodiebag” i App store/ Google Play. I tillegg kan dere scanne følgende filmer for å se appen i aksjon. Det er ikke lenger mulig å vinne stæsj, men dere vil få et inntrykk av teknologien.

1. https://www.youtube.com/watch?v=MzQy-bCPVD4

2. https://www.youtube.com/watch?v=960zvbKvz8w

Effekt

Appen ble lastet ned over 160.000 ganger. Interessen for kampanjen og når solo-reklamen kom, var så stor at vi måtte lage egne reklame-sendeplaner.
Den store mengden brukere og den høye interessen gjorde at Solo kunne forhandle hardt med ulike mediekanaler. Dette fordi vi ved hjelp av appen kunne bevise at den ettertraktede ”unge” målgruppen oppsøkte kanaler der Solo-reklame ble sendt. Som et resultat har Solo økt årets mediebudsjett med 30% - helt gratis.
Fra appens prøverom ble det spredt så mange bilder til sosiale medier at 30% av målgruppen fikk med seg kampanjen på Instagram.
Viktigst av alt: Brus-kategorien er i tilbakegang i Norge med -4%. Takket være kampanjen har Solo søkt sitt salg med +2%.

Andre involverte

Bjørnar Buxrud & Torkild Jarnholt: Kreativt team
Sebastian Rasch: Art Director
Øystein Halvorsen: Kreatør
Karin Lund: Kreatør
Linda Tilier: Prosjektleder
Cecilie Thue: Prosjektleder
Eivind Moe: Konsulent
Knut Skåla: Teknisk rådgiver
Marius Nettum: Utvikler

Øvrige samarbeidspartnere:

Bekk & Pravda

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012