Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Uspesifisert Reise – Konsertspesial

Mål

Hovedmålet for Ruters sommerkampanje 2015 var å få flere positive til å reise kollektivt på fritiden.

Både Ruter og målgruppen ønsket seg en gjentagelse av fjorårets suksess «Uspesifisert reise», men vi visste at vi måtte lage en ny innpakning for å kunne oppnå noe i nærheten av samme oppmerksomhet som vi fikk i fjor.

Video

Beskrivelse

Vi beholdt de samme rammene med dagsturer til en vanlig (men hemmelig) Ruter-holdeplass, men tilsatte en ny ingrediens for å noe nytt å snakke om både for Ruter, målgruppa og pressen. Resultatet ble «Uspesifisert reise - Konsertspesial», der deltakerne ble tatt med til en intimkonsert med en hemmelig artist.

En uke før første tur åpnet vi nettsiden uspesifisert.ruter.no med nedtelling til billettslippet. Samtidig annonserte vi dette gjennom Facebookposter og plakater om bord, til overveldende respons. Da nedtelleren nådde null, 72 timer før avgang, forsvant billettene på under minuttet. Og, til tross for så-som-så norskt sommervær, møtte over 200 mennesker opp til første tur, som viste seg å være en båttur til Hovedøya der Lars Lillo Stenberg bl.a. fremførte en sang med samme navn.

De som ikke fikk billett, kunne likevel få med seg den magiske stemningen gjennom dokumentarfilmene som vi publiserte på Facebook et par dager etter turen.

Filmene kan ses her:

Tur 1, Lars Lillo Stenberg ved Hovedøya holdeplass:
https://www.facebook.com/video.php?v=10153328104202356&set=vb.301275747355&type=2&theater;
Tur 2, Ingrid Olava ved Ekebergparken holdeplass;
https://www.facebook.com/video.php?v=10153345165267356&theater;
Tur 3, Siri Nilsen ved Vollen holdeplass:
https://www.facebook.com/video.php?v=10153364994847356&theater;
Tur 4, Truls ved Frysja holdeplass:
https://www.facebook.com/video.php?v=10153384729967356&theater;

Effekt

Billettene til turene forsvant på under 1 min. hver gang (36 sekunder på det minste) og filmene har til sammen 403.273 visninger, og over 100 delinger.

Kampanjen hadde svært god effekt på Ruter som merkevare – hele 81 % av de som hadde sett kampanjen oppgav å ha en godt inntrykk av Ruter, noe som knuser alle tidligere toppnoteringer.

Hovedmålet, som var å få flere positive til å reise kollektivt på fritiden, klarte vi med glans: 25 % ble mer positive til å reise kollektivt på fritiden og hele 20 % oppgav positivt at kampanjen hadde inspirert dem til å reise et nytt sted med Ruter.

Andre involverte

McCann Oslo:
Ingrid Lea
Torny Hesle
Thale Høy-Petersen
Bjørn Erling Solberg
Tone Bøygard
Kristin Lien
Christopher Dons

Craft Oslo:
Anne Hildremyr
Anette Angell
Jeanette Stavsholt
Knut Arne Sorknes

Ruter:
Yvonne Waage
Vibeke Skar

Forograf:
Rune Kongsro

Filmproduksjon:
Borka Productions

Eventbyrå:
Nova Vista

Mediebyrå:
Starcom ?

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012