Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Finne en Bacon Clubhouse i en Bacon Clubhouse og få en Bacon Clubhouse

Mål

For lanseringen var det to oppgaver som var ekstra viktige: Å skape prøving av produktet, samt raskt å øke kunnskapen om de unike råvarene fordi burgeren koster litt mer enn det målgruppen er vant til hos McDonald's, og vi var sikre på at beviset lå i opplevelsen av å smake på produktet.

Altså var det ikke nok å dele ut gratiskuponger. Vi utviklet promotionspillet "Finn en Bacon Clubhouse, i en Bacon Clubhouse, og få en Bacon Clubhouse", der man måtte lete etter burgeren i burgeren for å vinne burgeren, og underveis fikk lære om alle ingrediensene.

Video

Beskrivelse

Siden dette produktet både ser og smaker helt annerledes enn det man forventer på McDonalds, var det viktig å fokusere på selve produktet og ikke gjemme det bort i mange kreative lag, men gå rett på sak. Derav løsningen, Finn en Bacon Clubhouse i en Bacon Clubhouse og få en Bacon Clubhouse.

Da kampanjeperioden var lang, ønsket man en også løsning som kunne leve over lengre tid og det var også viktig hvordan løsningen ville påvirke driften i restaurant, dvs vi måtte greie å spre trykket ute i restaurant på en god måte for å sikre en god kundeopplevelse. I tillegg ble det lagt ned mye arbeid for å forhindre juks og hacking av samme årsaker.

Løsningen ble en digital aktivitet hvor vi hver andre time la ut et nytt antall burgere – hver eneste hverdag, og hvor man hele tiden kunne følge med om det var burgere igjen å finne i galaksen. Slik sikret vi også at de som ikke ”vant” første gang kunne gå inn igjen når nye burgere ble lagt ut.

For å komme inn på siten ble det laget enkle bannere hvor fokuset var produktet og konkurransen.

Visuelt var det også viktig å legge seg på et premium nivå for å speile produktet, både når det gjaldt bilder og design, samt brukeropplevelse i spillet.

Effekt

Hver andre time la vi ut nye burgere slik at man hele tiden visste hvor mange burgere som var i spill. Dette falt tydeligvis i smak hos målgruppen som gjennomsnittlig brukte 15 minutter hver gang de var inne for å lete etter en Bacon Club House, 15 minutter hvor de i detalj fikk lære om den nye burgeren. Siten hadde en bounce rate på 7,73% som sier noe om hvor få som forlot spillet når de først var i gang.

De fleste gratisburgerne ble funnet i løpet av kampanjeperioden, men enda viktigere: Et svært kostnadseffektivt promotionspill skapte et salg som gikk langt over forventningene. Kampanjen leverte 49% bedre enn snittet på samtlige premiumkampanjer i 2015.

Andre involverte

DDB Oslo:
Kreatør: Joachim Andreas Haug
Kreatør: Bjørnar Olsen
Prosjektleder: Emma Karlsson
Designer: Louise Marie Pedersen
Rådgiver: Helen Selberg Johansen

Good Morning:
Produsent: Karen Vaksdal Madsen
Designer: Jørgen Winsnes
Front-end utvikler: Raphael Rauwolf
Front-end utvikler: Robert Bue
Back-end utvikler: Peter Wojciechowski

Kunde:
Markedssjef: Mari Husby

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012