Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Reversed Trailer

Mål

Brief:
Nye Volkswagen Passat, med alle dens innovasjoner, ble lansert med brask og bram på slutten av 2014. En av innovasjonene var Trailer Assist, et system som gjør det lettere å rygge med tilhenger. Et år senere var det fortsatt veldig få som hadde hørt om Trailer Assist. Det ville Volkswagen at vi skulle gjøre noe med.

Video

Beskrivelse

Vi valgte derfor å gjennomføre et ganske så spektakulært stunt, som innebar å bygge en litt annerledes tilhenger.

Vi startet med å kappe en bil i to, som vi igjen bygget en tilhenger rundt. Veggene var kledd i pleksiglass, og dekket med en folie som gjorde det mulig å se ut, men ikke inn. Resultatet ble en fullt kjørbar tilhenger, som vi kunne henge en Passat bak. Bilen ble hengeren, og hengeren ble bilen.

Gjennom gatene i Lillestrøm-området ble folk overrasket av en Passat som rygget rundt med henger i veldig høy hastighet og kirurgisk presisjon. Stuntet ble filmet med opptil fem kameraer av gangen, og planen var hele tiden at det skulle bli til online-filmer og deretter spres viralt til en større målgruppe.

Vi valgte Facebook som hovedkanal med støtte av YouTube. Vår hypotese var at et såpass oppsiktsvekkende stunt/film ville kunne spre seg raskt. Det hjalp også at temaet var noe mange kunne kjenne seg igjen i – å rygge med henger er vanskelig. Håpet var at mange ville ”tagge” hverandre og kommentere ting som ”Dette hadde du trengt, Ola…”, osv.

Facebook og Youtube ga oss også muligheten til å enkelt sluse seerne videre til en egen landingsside hvor man kunne se hvordan Trailer Assist egentlig fungerer eller booke prøvekjøring.

Effekt

Bare noen timer etter at filmene ble publisert gikk de viralt. Med 450.000 delinger, 1,1 millioner likes og 130.000 kommentarer. Helt uten noen form for betalte views ble Behind the Scenes filmen alene sett over 23 millioner ganger på Facebook. På bare tre dager. I tillegg har filmene også blitt sett over 2 millioner ganger på YouTube.

Stuntet ble plukket opp av medier verden rundt, og vi har dokumentert over 200 nyhetssaker fra 44 land. Fra Yahoo og Mashable til TV2 og Nettavisen. Men viktigst av alt: Over 50 store bil- og motorpublikasjoner fra inn- og utland.

Andre involverte

Kreatører: Finn Knudsen, Eirik Sørensen, Preben Moan, Camilla Bjørnhaug, Morten Berger Karlsen, Øystein Halvorsen, Karin Lund
Konsulent: Morten Polmar
Prosjektleder: Cathrine Wennersten
Digital Produsent: Anette Werner
Web design: Martin Klausen
Filmproduksjonsselskap: Bacon OSL
Regissør: Andreas Riiser
Produsent: Ola Narum Berg
Stunts: Svenska Stuntgruppen
Mediebyrå: Mediacom
Mediepartner: Be On Nordics

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012