Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Maurenes hevn

Mål

LOfavør er LOs fordelsprogram. Målgruppen er nesten en million medlemmer i alle aldre, spredt over hele landet. For å nå dem ville det vært naturlig å reklamere på TV, men fordi modermerket LO er politisk kan man ikke gjøre det. Målsettingen med kampanjen ble å nå like stor dekning (som TV) gjennom digitale kanaler, for å øke kjennskap til fordelsprogrammet, og få flere medlemmer til å laste ned medlemsappen. Sekundært ønsket også LOfavør å vise seg frem for potensielle, nye medlemmer.

Video

Beskrivelse

Løsningen ble å lage underholdende filmer egnet til digitale bannere og sosiale medier. For å nå alle medlemmene var vi avhengig av en bred digital medieplan, men også at medlemmer ville dele filmene med hverandre i sosiale medier. Alle som brukte tid på kampanjen ble eksponert for taktiske bannere (retargeting) for å få dem til å laste ned medlemsappen, og besøke LOfavørs nettsider – avhengig av om vi nådde dem på desktop, lesebrett eller mobil. For å holde kampanjen levende hele veien engasjerte vi SMFB Engine til å gjøre aktiviteter rundt profilaktivitetene i sosiale medier.

Effekt

· 93% av målgruppen ble nådd. Målgruppe: 2,8 millioner mennesker mellom 22 og 64 år.

· Over 20% av medlemmer med familie har lastet ned appen, vi har hatt over 2 millioner pålogginger. Banebrytende 50% økning i medlemsregistreringer (var et sekundærmål).

· Facebook-engasjement nådde 21,6% og LOfavør fikk 2790 nye følgere, og siden mottok totalt 8265 likerklikk.

· 27% høyere intensjon om å benytte seg av medlemsfordeler hos de som har blitt eksponert for kampanjen.

· 38% høyere intensjon om å bli LO-medlem hos de som har blitt eksponert for kampanjen.

· Opptil 34% reklameoppmerksomhet på filmene.

· 2.4 millioner fullstendige videovisninger på filmene på YouTube og Facebook. Facebook og YouTube oppnådde 68,5% dekning hos aldersgruppen 22–64, eller 2.05 millioner mennesker.

Andre involverte

Carl-Erik Conforto, Art Director SMFB
Stig Bjølbakk, Tekstforfatter SMFB
Vibeke Wiedswang, Prosjektleder SMFB
Magnus Snickars, Grafisk design SMFB
John Jacobsen, Konsulent Supertanker
Anita Nørsett Dahl, Prosjektleder Supertanker

Heidi Myhr, Kundeansvarlig LOfavør/Sparebank1
Cecilie Loe, Kundeansvarlig LOfavør/Sparebank1

Filip Nilsson, Regissør Folke Film
Joi Persson, Produsent Folke Film
Frederic Rinnan, Produsent Folke Film
Joel Lindman, VFX Supervisor Swiss International

SMFB Engine, SoMe production + Content Management

RED Media Consulting, Medierådgivning

Good Morning, webbannerproduksjon

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012