Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Secret Num8rs

Mål

Hvordan fortelle om en konsert før man kan fortelle om den?
En interaktiv installasjon som kunne oppleves av alle, men som kun de som kjenner Kraftwerk kunne forstå. Installasjonene var merket med num8rs.com, og de som registrerte seg her fikk tilgang til et eksklusivt førsalg av billetter.

Målet med prosjektet var å skape noe som var i Kraftwerks ånd. Et prosjekt som ligger i skjæringspunktet mellom musikk, kunst og teknologi.

Video

Beskrivelse

Prosjektet består av åtte unike neonlys av tall hvor design og typesnitt er hentet fra musikkvideoen til den ikoniske låten ‘Numbers’ av Kraftwerk. Neolysene er montert på aluminiumsprofiler festet på stativ. Aluminiumsprofilene er installert med sensorikk, mikrokontroller med skreddersydd programvare og høytalere. Den installerte elektronikken registrer at en person passerer installasjonen som tenner lysene en kort periode samtidig som den utløser Kraftwerk-lydspor tilhørende tallet installasjonen representerer. Alle lydspor er spilt inn av Kraftwerk selv, spesielt med tanke på dette prosjektet.

Installasjonene er foliert med en url til en krypisk nettside som indikerte hvor tallene befant seg i Oslo til enhver tid. På nettsiden kunne man melde seg på nyhetsbrev for å få vite mer om prosjektet og få tilgang til ekslusivt pre-salg av billetter. Hensikten var å skape mystikk og nysgjerrighet rundt tallene som invaderte Oslo i denne perioden. Det er ingen tvil om at Kraftwerks blodfans ville skjønne hvem som kunne være avsender av installasjonene.

I stedet for å bruke sosiale medier eller andre tradisjonelle virkemidler for å skape en hype rundt et evenement, gjør ’Num8rs’ noe annerledes som skaper en fortjent oppmerksomet både i Norge og utover landegrensene. Forhåpentligvis vil dette være med å drive frem nye og overraskende måter å kommunisere til publikum på som gjør kunden til en mer takknemlig avsender.

Kitchen Reklamebyrå og Void samarbeidet under hele prosessen på prosjektet «Secret num8rs» for Atomic Soul/ Kraftwerk der alt fra ide til produksjon ble gjort i samarbeid. Atomic Soul/ Kraftwerk er kunde av Kitchen Reklamebyrå.

Effekt

Tallene skapte uten annen forklaring enn en kryptisk nettadresse, num8rs.com, og en industriell tysk stemme kjapt både stor interesse og spekulasjoner. Både i nasjonale og internasjonale medier. Med dekning av blant annet VGTV, Aftenposten, Oslopuls, gaffa.no og 730.no. I tillegg ble kampanjen omtalt av internasjonale online magasiner som residentadvisor.net, element14.com og djmag.com for å nevne noen. I tillegg til sosial medie engasjementet i perioden.

Andre involverte

Kitchen Reklamebyrå
Pia Lystad, Senior Designer
Marianne Sæther, Senior Designer
Torkel Bjørnstad Sveen, Art Director
Per Erik Jarl, Art Director
Ola Øvrelid, Tekstforfatter
Christian Hygen, Tekstforfatter
Maren Gimnes, Tekstforfatter
Aram Zarkoob, konsulent og kreativ produsent
Adam Gruner, Motion Animation
Aasmund Amundsen, klipper
Mats Abrahamsen, Digital Marketing Specialist
Tom Andre Engli Andersson, innovasjonssjef
Eirik Waldermar Fjerdingstad, Designer
Kamilla Ellingsen, designer
Karoline Nybakk, assisterende prosjektleder

Frilanser
Simen Øian Gjermundsen, program utvikler nettside

Void
Per Kristian Stoveland, Utvikler og designer
Anders Nærø Tangen, Designer
Bjørn Gunnar Staal, Utvikler og designer
Joakim Wiig Hoen, Arkitekt
Mikkel Lehne, Prosjektleder

Computational design studio

Pudder Agency
Einar Aslaksen, Fotograf


Velcrux
Marcus Schultz, DOP
Herman Stenerud , DOP

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012