Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Søndagsturer

Mål

På vinterhalvåret er det mange færre turister i Nord-Norge, noe som går hardt ut over utleiemarkedet for biler. Samtidig vet Avis at behovet for utleiebil fortsatt er tilstede blant den øvrige befolkningen, problemet er bare at Avis ikke er "top-of-mind" hos folk flest. Spesielt på vinterhalvåret. På grunn av svært lavt markedsføringsbudsjett og ingen midler på mediekjøp måtte man se på hvordan man kunne skaffe seg oppmerksomhet gjennom fortjente og egne kanaler. Målet var å få opp antall leiebiler med et par prosent (ikke spesifisert)

Video

Beskrivelse

I mørketida er det mørkt og kaldt i nord. Dette er noe som ensomme og spesielt ensomme eldre merker veldig på kroppen. Samtidig har Avis flere ledige biler stående og da følgelig færre kunder. Hvordan kunne vi benytte denne innsikten til å skape en solskinnshistorie som posisjonerer Avis som en sympatisk aktør og samtidig viser hvem de er og hva de tilbyr? Vi gjør det ved å inngå et samarbeid med frivilligsentralene der de som tar med seg noen som trenger litt selskap med ut på tur får leie bilen gratis hos Avis. På denne måten gjør vi selve produktet (bilen) til DM´en og gir folk en smakebit på hva Avis har å by på i tillegg til at man gjør noe bra for samfunnet.

Effekt

Effekten var overveldende fra dag 1. Umiddelbart etter lansering ble kampanjefilmen sett av over 30 000 mennesker og motakkelsen var uten unntak positiv. Kort etter ble det laget flere avisoppslag med flere forskjellige vinklinger. Det ene oppslaget i Harstad Tidene ble det mest delte og nådde 40.000 mennesker som er det dobbelte av innbyggertallet i byen. Redaksjonelt sett toppet det seg med en forside og to dobbeltoppslag der en journalist tok med seg en ensom eldre ut på søndagsstur. Vi jobbet også aktivt inn mot ordførere som tente på ideen og kastet seg med. Disse utfordret også andre ordøfere i andre byer som også ble med.

Sett fra en rent bedriftsøkonomisk side var også sluttresultatet meget oppløftende. Avis så i regionen et løft på antall ordinære utleier på over 50% som et direkte resultat av kampanjen. Og det uten en eneste krone på mediekjøp.

Andre involverte

Markus Lind (Kreatør)
Lise Dragland (Kreatør)
Something Good ved Mai-Bente Paulsen (PR)
Eirik Fjellaksel (Rådgiver)
Thea Bakken Granberg (Prosjektleder)
Thomas Nordahl (Utvikler)
Aktiv Media (Filmproduksjon)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012