Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Annonsen som leser tankene dine

Mål

TINE skulle lansere en ny, smart oppskriftstjeneste på nett. Denne bruker algoritmer for å gi brukerne skreddersydde oppskrifter og ukemenyer.

Vår oppgave var å gi tjenesten et navn, og å lage en lanseringskampanje.

Målet var å fremheve tjenestens smartness og drive registrering av nye brukere.

Under lanseringskampanjen var bannerannonser på mobil, nettbrett og desktop eneste betalte medie. Kampanjesiden (http://tankeleser.tine.no) tok imot alle delinger og besøkende fra TINEs egne kanaler på nett. Bannerne og kampanjesiden lever videre i TINEs egne kanaler i dag, og driver fortsatt registreringer til matsans.no.

Video

Beskrivelse

Dette er nettannonsene som faktisk gjør det annonsører alltid har drømt om: de leser tankene til målgruppen.

TINE MatSans er en helt ny avsender, mens "smarthet" er en helt ny funksjon i denne tjenestekategorien. Derfor sørget vi for å skape en rød tråd mellom tjenestens navn, kampanjeslagordet og idéen. Kampanjen lanserte en smart tjeneste med noe så uvanlig som smarte nettannonser. Som ikke bare dramatiserer - men demonstrerer - fordelen de skal kommunisere, på en underholdende måte: Tenk på en ingrediens du har lyst på til middag, så skal vi lese tankene dine som en åpen kokebok.

Ved hjelp av maks 20 enkle spørsmål - helt ned i 10 for de mest populære ingrediensene - gjetter banneret hva brukerne tenker på.

Back-end løsningen som nettannonsene og kampanjesiden henter data fra ble utviklet spesielt til kampanjen. Den omfattende databasen bruker avansert sannsynlighetsberegning for å regne seg frem til resultatet.

Den inneholder rundt 50.000 unike kombinasjoner med ingredienser og spørsmål.

Databasen bruker utelukkende de ca. 300 ingrediensene som finnes på TINE MatSans, for å alltid kunne gi brukerne en oppskrift. De ca. 170 spørsmålene ble spesialskrevet, for å kunne skille lignende ingredienser fra hverandre i størst mulig grad.

Kampanjen fokuserte hele tiden på å gi deg oppskrifter som inneholder smakene du liker best - akkurat som TINE MatSans, som også lærer seg hva du liker.

Effekt

TINE MatSans fikk 4647 nye registrerte brukere i kampanjeperioden. Dette utgjorde 33% av målet for hele 2015, i løpet av en drøy måned. Sammenliknet med perioden før kampanjen var dette en trafikkvekst på 80%.

I tillegg: med en snittid på 5 sekunder pr. spørsmål, fikk vi brukerne til å holde oppmerksomheten "in-banner" et sted mellom 50 sekunder og 1 minutt og 40 sekunder eller mer. Relativt uvanlige tall i et medie som folk laster ned egne apper for å blokkere.

Andre involverte

McCann Oslo:
Adam Billyeald - Kreatør
Jørgen Lauré - Kreatør
Paal Tarjei Aasheim - Rådgiver
Kristin Lien - Prosjektleder
Torjan Rood Vastveit - Designer

Scandinavian Design Group:
Knut Skåla - Kreativ teknolog
Linda Cecilie Strøm - Designer

Craft Oslo:
Knut Arne Sorknes - Frontend-utvikler

Ansvarlig hos kunde:
Elisabeth Svendsen
Stine Huseby
Alexander Nilsen
Espen Haviken

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012