Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Det er vanskelig å gjette alder

Mål

I Norge er aldersgrensen for å kjøpe vin og brennevin henholdsvis 18 og 21 år. Likevel er den gjennomsnittlige debutalderen helt nede i 15 år. Derfor har Vinmonopolet et statlig pålagt samfunnsansvar når det gjelder å forhindre konsum av alkohol blant mindreårige, og gjennomfører derfor kontinuerlig alderskontroll i alle sine butikker.

I denne kampanjen ville Vinmonopolet øke forståelsen blant den yngre målgruppen (18 – 25) for alderskontroll ved kjøp av alkohol. Når de ansatte i deres jobb med å kontrollere kjøpernes alder spør om legitimasjon ønsket man en aksept for nettopp det at det er vanskelig, om ikke umulig, å gjette alder, og derfor må man spør.

Sekundært var målsetningen å få flest mulig ungdom i alderen 18 til 25 år til å vise legitimasjon uoppfordret.

Beskrivelse

Innsikten om at «det er vanskelig å gjette alder» er det vanskelig å være uenig i. De over 25 kler seg for å se yngre ut, og de på 17-18 år kler seg for å se eldre ut. I målgruppen er klær og mote et hett tema. Noe som gjenspeiles blant de utallige motebloggene med skyhøye besøkstall. Hvis det har vært vanskelig å gjette alder før, er det i hvert fall vanskelig nå.

Dette gjør ikke akkurat arbeidet til de bak kassa på Vinmonopolet noe lettere. Og det er nettopp denne problematikken vi ville bruke som en del av den visuelle kjernen i kommunikasjonen.
På kampanjesiden blir man presentert for 12 jenter, alle mellom 16 og 31 år. De er kledd og stylet etter dagens motebilde, og gjennom en enkel test skal brukeren forsøke å sette riktig alder på alle jentene. Noe som for mange ville vise seg å bli vanskeligere enn de trodde.

Kampanjesiden ble utviklet responsivt med fokus på en best mulig opplevelse på mindre flater, men også en like flott løsning på større skjermer. Den er 100% responsiv til alle devicer og nettlesere. Designet er veldig minimalistisk og stilrent, med fokus på menneskene og hva du faktisk skal gjøre. Gjette alder. Animasjon og overganger hjelper deg til å få en fin flyt gjennom løsningen. Animasjonene er subtilt tilstede for å forenkle brukerens reise.

Effekt

Ingen har foreløpig klart å gjetter riktig alder på alle, på første forsøk, og gjennomsnittlig bommer de som forsøker med 2,28 år.

Kampanjen til nå har hatt 2,5 millioner sidevisninger totalt, med 187 000 unike brukere. Gjennomsnittlig tid brukt på siden, etter at filmen er ferdig spilt er 2 minutter og 55 sekunder.

Completion rate for quizen er over 95%

Andre involverte

Eirik Sørensen, Finn Knudsen, Thomas Johanssen, Thomas Sømoen, Edmundo Navasca Cruz, Marte Heiersted, Annette Werner, Lars Mitlid, Halvor Bing Lorentzen, Hege Bergskaug Øvsthus, Andreas Kleiberg, Halvor Lid, Tor Markus Iden, Martin Solvang, Pudder v /Christine Ledang, Cassandra Moldenhauer, Arvid Falch, Christian Engebretsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012