Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Et smykke for en flyktning

Mål

Den mye omtalte smykkeloven i Danmark har blitt et symbol for handlinger som fratar folk på flukt både verdighet og rettigheter. Flere av de foreslåtte innstrammingene fra den norske regjeringen går enda lenger i å frata flyktninger grunnleggende rettigheter – og vil særlig grad ramme kvinner og barn. Målet med kampanjen var derfor å opplyse om dette samt å bedre debattklimaet og måten flyktninger blir omtalt på.
Vel så viktig var det å gi NOAS som organisasjon spalteplass som foretrukken meningsbærer på området.

Video

Beskrivelse

Kampanjen var en ren sosiale medie-drevet PR-kampanje hvor Facebook-siden til NOAS og filmen som ble lagt ut der var navet i aktiviteten. Etter at hovedfilmen ble lansert fyllte vi på med bidragsyternes bilder og småvideoer fra andre kjendiser som fulgte opp ved å poste sine bidrag på sine respektive kanaler som Facebook og Instagram. Der fortalte de om hvorfor de ville gi fra seg sitt mest dyrebare smykke og hva det betyr for dem. På denne måten snudde vi smykkeloven fullstendig på hodet og smykket ble isteden et symbol for medmenneskelighet og samhold.

Kampanjen ble avsluttet med utstilling og konsert på Det Norske Teatret. Dette var også startskuddet for en online auksjon på QXL hvor folk kunne by på smykkene som var blitt sendt inn i løpet av kampanjen.

Effekt

Kampanjen har fått stor spredning. Særlig mange har fått med seg kampanjevideoen med Ane Dahl Torp, Sigrid Bonde Tusvik og Gert Nygårdshaug som forklarer hvorfor de vil gi bort smykker til kampanjen. Videoen er sett på NOAS’ facebookside mer enn 400 000 ganger, og har blitt delt over 4000 ganger. Filmen har også blitt vist fra TV2, NRK, Dagbladet, VG, Dagsavisen (nett og facebook) m.fl., så de reelle tallene anslås å være mye høyere. I tillegg kommer kortere videoer fra andre kjendiser som gir sitt bidrag, som hver er sett flere tusen ganger, samt diverse oppslag fra smykkeutstillingen og åpningen på Det Norske Teatret. Vi anslår at vi totalt, med presseoppslag og øvrig engasjement, har nådd godt over én million nordmenn med budskapet vårt. Alt dette ble oppnådd uten en eneste sponset post på Facebook eller noen annen form for betalt media. NOAS fikk i tillegg mer en tredoblet antall følgere. Selv om inntekten fra smykkesalget ikke var av særlig størrelse så var det symbolverdien som var viktig her. Nå har NOAS gått fra å være litt bortgjemt til å være den media ringer når de trenger noen til å uttale seg om flyktningesaken.

Andre involverte

Mai-Bente Paulsen (PR) - Something Good
Markus Lind
Lise Dragland
Thea Bakken Granberg
Marius Soma (Regissør) - Billy Budd
Rune Hagerup (Produsent) - Billy Budd
Skjalg Molvær (Foto og klipp) - Billy Budd
Tore Thomassen (Musikkomponist) - Billy Budd

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012