Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Norsk Juleindeks

Mål

Ideen til denne kampanjen ble utviklet i samarbeid mellom Jimmy Royal og Anorak. Ettersom det ikke er teknisk mulig på denne nettsiden å sende inn samme bidrag som to brukere, står Anorak som byrå og Jimmy Royal som produksjonsbyrå frem til nettsiden er oppdatert.

______________________________________________________

Matprat har som hovedoppgave å gi deg relevante oppskrifter hver dag.

Da vi skulle igang med en julekampanje visste vi at "8 av 10 nordmenn synes jula starter for tidlig". Så hvordan leverer man relevante oppskrifter i en tid der noen pynter tre i oktober, mens andre kanskje ikke starter jula før julaften?

Video

Beskrivelse

Vi bestemte oss for å lage nye oppskrifter, basert på den faktiske julestemningen som landet vår var i. For å få til dette måtte vi først klare å finne svaret på hvordan man måler julestemning.

Ved hjelp av den største datainnsamlingen som noen gang er gjort på området, målte vi Norges julestemning for første gang. Og vi gjorde det i realtid.

Hvorfor? For å kunne gi folk oppskrifter med akkurat så mye, eller så lite, jul som de var klare for.

Altså: Jo, mer julestemning, desto mer julete oppskrifter.

Ved hjelp av:
- Statistikkbyrået Opinion: som kvalitetsikret metoden og daglig ringte et representativt antall nordmenn.
- Google: som leverte data over folks søkevaner.
- Tidal: som fulgte med på hvor mye julemusikk som ble spilt.
- Cappelen Damm: som gav oss tall på typisk julelitteratur.
- Retriever - som overvåket medier og hva folk snakket om på sosiale medier
- Matprat.no: hvor vi så hva folk søkte på og lagde av mat akkurat nå.
Og utifra alle disse dataene så lagde vi Norskjuleindeks.no - verktøyet som ga oss ( og journalister) selve fasiten på hvor mye julestemning Norge var i - i realtid.

Og slik kunne vi publisere oppskrifter basert på den faktiske julestemningen som målgruppen vår var i - hver eneste dag.

Effekt

Matprat er en oppskriftsportal som blir målt på antall besøkende? og jula er den travleste tiden inne på matprat.no, men i år var den ekstra travel da nesten halve Norge var innom matprat.no.Besøkstall steg med hele 45% i forhold til tidligere år(uten å øke budsjettet).

I tillegg oppnådde vi stor dekning i flere av Norges største medier. Blant annet som et daglig innslag i P1-programmet, "Nitimen", med 800 000 faste lyttere daglig.

Andre involverte

Anorak
Janne Espevalen Anorak
Hanne Foss Anorak
Jens Petter Aarhus Anorak
Hallvard Fjeldbraaten Anorak
Yngve Nilssen Anorak
Darri Thorsteinsson Anorak
Nokkvi Thorsteinsson Anorak
Henrik Guderud Anorak
Kim Thorvaldsen Klang / Anorak

Jimmy Royal
Anders Aakre Jimmy Royal
Charlotte Bakken Jimmy Royal
Edle Bugge Jimmy Royal
Gineline Kalleberg Jimmy Royal

Mediacom
Elisabeth Lo Mediacom
Ellen Bakkane Mediacom
Christian Linnestad Mediacom

Void
Anders Nærø Tangen Void
Per Kristian Stoveland Void
Mikkel Lehne Void

JB&G
Lasse Gretland JB&G
Martin Thorkildsen JB&G
Magnus Ravlo Stokke JB&G

Annet
Sara Sørlie Retriever
Sveinung Rindal Tidal Tidal
Vidar Falkenberg Google
John Lauring Pedersen Opinion
Ida Fjeldbraaten Fjeldbraaten&Waage;
Zoe Waage Fjeldbraaten&Waage;
MatPrat
Marianne Sletten Matprat
Ragnhild Kolvereid Matprat
Oda Christensen MatPrat
Magnus Tvedt-Øresland MatPrat
Anette Fjelleng Hansen MatPrat
Anja Johansen MatPrat
Ann Christin Bru MatPrat
Hanne Svärd MatPrat
Anne Cecilie Zondag MatPrat

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012