Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Totenflak – laga mæ tålmodighet

Mål

Gjøre Totenflak kjent (som kvalitetschips). Stå ut i kategorien.

Video

Beskrivelse

Totenflak er stekt lenger enn andre flak for smakens skyld. Det er laget uten snarveier, med tålmodighet. Dette ville vi gjøre et poeng ut av. Resultatet er real-time reklamefilm av hele stekeprosessen. PR’en som følger en såpass hendelsesløs 6-minutters reklamefilm i prime time på TV2, var en sentral del av planen. Nettløsningen går ut på det samme. Her kan man se filmen i sin helhet og ikke stort mer. Mediespilleren er tilsynelatende normal, men snarveier funker heller ikke her, noe man får beskjed om dersom man forsøker å spole. Man oppfordres derimot til å komme med kommentarer underveis. De mest tålmodige belønnes i slutten av filmen med et lodd i trekningen av en tålmodig gårdsweekend med venner på Toten.

Effekt

- Tanken var ikke at mange faktisk kom til å se hele filmen (eller drømme om ferie på Toten), men over 1100 personer har (etter å ha sett hele filmen på nettsiden) logget seg på med FB, og tagget syv venner de vil ha med seg til Toten.
- Massiv PR både før og etter med oppslag i rikspresse og ikke minst omfattende omtale i påfølgende ukes Senkveld.
- På premieredagen var #totenflak den største på Twitter
- Og sist men ikke minst: 120 % salgsøkning i uka som fulgte premieren. Kampanjen ble ikke kjørt før to måneder etter lansering. Dette for å få produsert opp nok chips. Likevel er nå Totenflak utsolgt i store deler av landet.

Andre involverte

Benedikt fra Orkla kom opp med ideen som ble videreutviklet av teamet hos Saatchi: Øyvind Waage, Fanny Vaager, Linus Hjellström, Christopher Køltzow, Eiliv Gunleiksrud, Joe Langdon, Vilhelm Camillus Paus, Gry Bækkelund, Torbjørn Aksdal, Vetle Agledahl, Patrik Bergfjord og Jon Fredrik Sandengen

Filmproduksjon: Animasjonsdepartementet
Jannecke Østvold Møller, Jakob Sverdrup Thommesen

Resten av teamet hos Orkla:
Robert Rønning, Marthe Schomacker, Magnus Alexander Fjeldstad

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012