Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kvikk Lunsj Wildlife Watching

Mål

Kvikk Lunsj er en av Norges mestselgende sjokolader og har en elsket og tydelig posisjon i det norske folk. Likevel er det én stor utfordring for Kvikk Lunsj, nemlig at nesten all sjokolade selges i påsken. Målet vårt var å aktualisere tursjokoladen Kvikk Lunsj utenfor høysesongen.

Video

Beskrivelse

Tidligere har Kvikk Lunsj lykkes godt med å oppfordre folk til å gå mer tur, og dermed selge mer sjokolade. Denne gangen ønsket vi å bruke en litt annerledes tilnærming til oppgaven. Vi valgte å bringe naturen dit folk befant seg. Enten på jobb eller hjemme i stua.

Dette løste vi ved å monterte «viltkameraer» ute i naturen på steder hvor det i tillegg til vakker natur var ventet aktivitet fra ville dyr. På VG.no sendte vi «live fra naturen» 24 timer i døgnet i to uker. Folk som fulgte sendingen fra mobil, tablet eller desktop fikk sjansen til å bli nærmere kjent med ville dyr av ymse slag, eller bare muligheten til å hvile øynene på et scenario som ga et lite pusterom i arbeidsdagen.

Vi brakte naturen til folket, der de satt fanget foran skjermene sine, og minnet dem på hva de egentlig burde gjøre: ta seg en tur og ta seg en Kvikk Lunsj.

De som fulgte med på naturen kunne også bli naturfotografer ved å ta bilde av dyr de fikk øye på. Bildet kunne de sende inn til i Kvikk Lunsj live naturfotokonkurranse og vinne tur-saker.

Effekt

- Folk brukte totalt 2.225 timer til å få med seg det viltkameraene fanget opp ute i naturen.
- Gjennomsnittlig tid per session var 4 min og 2 sekunder.
- Delinger på Facebook var 13 ganger høyere enn forventet mål.
- I løpet av kampanjeperioden klatret Kvikk Lunsj til nr 1 solgte sjokolade i Norge.

Andre involverte

Kreativt team: Per Erik Jarl og
Christian Hygen
Prosjektleder: Vibeke Wiedswang
Konsulent: Beathe Stangeland Eide
Digital konsulent: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design: Sondre Hårstad
Grafisk design og Motion graphics:
Magnus Snickars
Motion graphics: Sverrir Brynjolfsson

Ansvarlig hos kunde: Marthe Leistad

Produksjonsselskap: VGTV

Community Management: SMFB Engine

Produksjon bannerkampanje: SMFB Factory

Mediebyrå: Vizeum

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012