Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Wanted by Diplom-Is

Mål

Lansere en helt ny is for målgruppen 15-25.

Video

Beskrivelse

Diplom-Is utviklet iskrem-serie Wanted for en yngre målgruppe. De seks smakene blir sammen kalt ”The Shameless Six”. Diplom-Is samlet seks ulike profiler som skulle representere de ulike smakene som en virkelighetens ”Shameless Six”. Valget falt på Petter Katastrofe, Sophie Elise, Magnus Harm, Kong Halvor, Cir.Cuz og Ørjan Burøe – kjent fra scene, blogg og YouTube. De har til felles at de byr på seg selv, og tør å stå for noe selv om det ikke alltid er politisk korrekt og ikke minst å er de elsket av fansene sine.

Før oppstart ble de seks samlet til et felles oppstartsmøte der de fikk være med på å utforme sine egne karakterer, og der manus ble skrevet om ut fra hva de mente fungerte best for deres publikum. Det ble også planlagt et felles opptak der fokus ikke bare var å lage en film sammen, hele settet ble rigget som kulisse for deltakernes publiseringsvirksomhet. De publiserte både på Snapchat og holdt live-sendinger på Facebook og over 150 000 personer ble eksport for kampanjen før den i det hele tatt var laget. Den visuelle rammen for innspillingen ble den legendariske lineup-scenen fra filmen De Mistenkte. Videre var det planlagt et løp for Instagram der hver enkelt publiserer sine mugshot-filmer, og på YouTube, blogger og Facebook.

Effekt

Alt innhold ble sluppet i både Diplom-Is og deltakernes sine kanaler, men deltakerne fikk lov å publisere innholdet i sine kanaler før Diplom-Is publiserte noe selv. Dette førte til at hovedfilmen var sett over 200 000 ganger før Diplom-Is hadde publisert noe som helst av innholdet i kampanjen. Før dette hadde også over 150 000 sett deltakernes "lekkasjer" i sosiale medier fra filminnspilling. Diplom-Is fikk veldig mange positive tilbakemedling fra målgruppen på både produktet og influensene. Salget i butikk har godt meget bra i starten.

Andre involverte

Maria Myhre, kreatør
Marianne Kuntsen, kreatør
Katrine Øiestad, prosjektleder
Andrè Unneland, rådgiver
Arnt Christian Scheele, head of digital
Nina Golizade, head of user engagement
Carsten Pedersen, formgiver
Elisabeth Strand, formgiver
Hallvard Nilsen, designer
Sigve Aspelund, regissør (Tin Agent)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012