Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kvalitetsreisen

Mål

Norskprodusert mat er synonymt med kvalitet i det norske folks hoder. Derfor har McDonald’s i flere år snakket om sitt samarbeid med norske bønder.
Likevel er endel fortsatt skeptiske til matkvaliteten, selv om de har hørt budskapet vårt i flere år. De stoler ikke helt på at det er sant. Eller de tror McDonald’s gjør noe rart med den fine norske maten før den serveres i restaurant.

Det var derfor på tide å fornye kvalitetshistorien til McDonald’s, fra å kun handle om vårt samarbeid med norske bønder til å forklare hvordan vi lager maten vår. For hvordan klarer McDonald’s egentlig å lage så god mat så raskt? Alt ligger i forarbeidet. Det du ikke ser i de to minuttene. Konsept: Det tar lang tid å lage god mat fort.

En stor del av jobben handlet også om å øke stolthet internt, og gjøre de ansatte i restaurant mer kapable til å svare på spørsmål fra gjester så vel som venner og kjente.

Det ble også satt opp quizløsninger mot de ansatte, med spørsmål linket til nettsiden for å øke motivasjonen for å lære mer om McDonald's fokus på råvarer og kvalitet.

Beskrivelse

Løsningen ble et knippe filmer, som viser det som foregår før du får maten i restaurant, en rekke løsninger i selve restauranten og nettopp denne kvalitetnettsiden.

Nettsiden avmystifiserer en del misoppfatninger rundt hvordan mcdonald's lager maten, samtidig som den forsøksvis på en sjarmerende og lettbeint måte tilgjengeliggjør kjedelig info om hamburgerkjedens fokus på kvalitet, og råvarenes opprinnelse. Dette ved bruk av illustrasjoner, minigames, og en navigasjon som skal gi deg lyst til å scrolle videre for å oppdage, og lære mer om hvordan maten blir til. For å på en troverdig måte kunne snakke om mcdonalds og kvalitet i samme setning var også håndverket i denne produksjonen svært viktig.

Effekt

Antall besøkende: 13096
Gjennomsnittelig tid brukt på siden: 3 minutter og 6 sekunder

Andre involverte

DDB Oslo:
Even Moseng
Kenneth Lamond
Julian Hagemann
Silje Linge
Helen Johansen

Commando group:
Bjørn Brochmann
Nico Gerrard

Good Morning:
Jørgen Winsnes
Raphael Rauwolf
Thea Granberg

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012