Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Olsenbanden og jakten på utbytte

Mål

Som eneste forsikringsselskap i Norge deler Gjensidige overskuddet med sine kunder. For 3 året på rad var det Olsenbanden som skulle fronte Gjensidiges kundeutbytte. Vi fikk i oppgave å nå en ny UNG målgruppe. En målgruppe som ikke var veldig opptatt av verken Gjensidige, kundeutbytte eller Olsenbanden. Vår løsning ble å flytte Olsenbanden fra et passivt TV-univers og inn i et involverende mobilspill.

Video

Beskrivelse

Vi hadde behov for å fornye uttrykket, men samtidig være tro mot humoren og universet til Egon, Benny og Kjell. Vi bestemte oss for å ta dagens unge med på en reise tilbake til den gang Olsenbanden herjet norske kinosaler. Ved å laget et ordentlig 80-tallsinspirert arcadespill hadde vi mulighet til å fortelle om Gjensidiges kundeutbytte på en underholdene og engasjerende måte overfor målgruppen Ung.

I spillet er Olsenbanden SOM VANLIG på feil sted – til feil tid. Kundeutbyttet er allerede delt ut og oppgaven til målgruppen var å samle så mange utbyttekroner som mulig med politiet i hælene. Målet var å få hele banden trygt ut av Gjensidigebygget, gjennom by og land, og på flyet til Mallorca – uten å bli tatt. For å ivareta spillmekanikken kunne spillerne hele tiden konkurrerte med andre spillere, kjempe om å ligge på topp på highscore-listen, og vinne Olsenbanden merchandise.

I designprosessen var det viktig at vårt spillunivers lå så nærme virkeligheten som mulig. Vi designet Olsenbanden i to versjoner. En ”hero” versjon for å spre spillet i sosiale medier og en spillversjon, det var viktig at gjenkjennelsen var god selv med få pixler til rådighet, derfor var det viktig for oss at detaljer som språk og ikke minst gange ble hensyntatt i animasjonene. I omgivelser ønsket vi også å være så detaljerte som mulig, helt ned til årringene i panelt hos Gjensidige, for å skape et så engasjerende univers om mulig.

Effekt

Olsenbanden og jakten på utbytte nådde i løpet av få dager 1. plassen både i App Store og Google Play, og med ytterlige hjelp fra Norges største gamer - Noobwork - mer enn doblet vi kampanjens målsetning som var på 17 000 nedlastninger.

– Det er morsomt å se at Olsenbanden fenger så godt også som spill. Vi visste vi måtte fornye utrykket for å oppnå ønsket effekt, og i årets kampanje vektla vi derfor digitale virkemidler for å nå særlig de yngre målgruppene, Gro Grotle, markedssjef i Gjensidige.

Med hele 50 000! nedlastede spill – og en gjennomsnittsspilltid på nærmere 4 minutter – kan vi trygt si at målgruppen ble opptatt av Gjensidige, kundeutbytte og Olsenbanden.

Andre involverte

Trine Weidal
Rådgiver

Marte Listhaug
Prosjektleder

Jørgen Djuve
Spillprodusent

Kim Taanevig
Art Director

Frank Nystuen
Tekstforfatter

Mads Frantzen
Grafisk design

Mari Høgberget Veggum
Grafisk design

Knut Ole Mathisen
Grafisk design

Gro Larsson
Sosiale medier

Annelin Fagernes
Sosiale medier

Dennis Tönnkvist
Idé- og konseptutvikling

Ola Nielsen
Idé- og konseptutvikling

Kristian Haukland
Idé- og konseptutvikling

Sebastian Marcussen
Filmprodusent

Ronald Kabicek
Motion

Marcus Kjeldsen
Motion

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012