Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

TAPERSYMFONIEN

Mål

VG er en mangeårig samarbeidspartner med Norges Fotballforbund, og har blant annet gitt navn til den ene svingen på Ullevål Stadion. Men utover promotering på selve landskamparenaen, er det gjort lite for å knytte avisen til selve landslaget. Målet var derfor å utvikle en aktivitet som kunne rette fokus mot neste landskamp, og gi VG en tydeligere rolle som sponsor.

Video

Beskrivelse

Det er ingen hemmelighet at herrelandslaget ikke presterer i nærheten av så bra som folk skulle ønske. Og når det kommer til fotball så er det ingenting i veien med langtidshukommelsen til nordmenn flest. Mange går og drømmer om en ny storhetstid, som på 90-tallet der vi kvalifiserte oss til mesterskap og tronet nest øverst på FIFA-rankingen, kun slått av Brasil. Men virkeligheten anno 2016 er en ganske annen. Vi ligger bak Kapp Verde og Peru på FIFA-rankingen, og misset nok et sluttspill etter å ha blitt rundspilt av Ungarn over to kamper.

Vi bestemte oss for å forsøkte å påvirke resultatet av neste hjemmekamp. Et sponsorobjekt som vinner, er tross alt mer attraktivt enn et som bare taper.

Løsningen ble Tapersymfonien, et musikalsk (makk)verk som skulle fungere som kniven på strupen for Høgmo og spillerne. Ved et tap ville landslagsgutta få stykket framført både på stadion etter kampen, og på banketten om kvelden. Ved seier derimot ville Tapersymfonien knuses, og aldri bli hørt i sin helhet.

I samarbeid med en av landets beste komponister, samt programleder Håvard Lilleheie og musikalsk geni Wolfgang Plagge, brukte vi ukene før kampen til å komponere selve symfonien. Prosessen ble dokumentert, og vist som en tre episoders miniserie.

Vi ber juryen om se de tre episodene, i tillegg til casefilmen:
http://entries.no/VG/tapersymfonien/

Effekt

Kampanjen ble distribuert på tvers av VG sine egne annonseflater, vg.no, VGTV og Facebook. Låten skapte et stort engasjement, både blant folk flest, men også i landslagstroppen, som ga tydelig utrykk for at de ikke ønsket den framført. Prosjektet fikk redaksjonell dekning i Norge, og ikke minst i samtlige Islandske nyhetskanaler.

Og viktigst av alt, landslaget vant for første gang på evigheter, og det mot Island, som herja i EM bare halvannen uke senere.

Andre involverte

Kreatører: Alexander Gjersøe, Hans Magne Ekre og Hans Martin Rønneseth
Prosjektleder: Vibeke Wiedswang
Konsulent: Lasse Polmar
Grafisk Design/Motion Graphics: Arnar Halldorsson
Ansvarlig hos kunde: Vjollca Moazzem, Hanan Jahr, Anja Palmer Skagestad, Camilla Grund
Regissør: Jens Bull
Produksjonsselskap: Mexiko media NO

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012