Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Restart heart

Mål

Omsorg ligger i kjernen av Apotek1s merkevareløfte. Målet var derfor å vise omsorg i praksis.

Video

Beskrivelse

Hver dag rammes et titalls nordmenn av plutselig hjertestans og mange av dem dør. En hjertestarter kan redde liv, men bare hvis man vet hvor den befinner seg.

Helsemyndighetene har lenge diskutert behovet for et nasjonalt hjertestarterregister, men det har blitt med pratingen.

Vi utviklet og promoterte et brukergenerert hjertestarterregister i samarbeid med Røde Kors Førstehjelp, og gjorde dette tilgjengelig for hele befolkningen gjennom en webapp.

Appen viser vei til nærmeste hjertestarter fra der brukeren til enhver tid befinner seg, ved bruk av enkel geoteknologi. Den viser også hvordan hjertestartere brukes.

Effekt

Ikke et vondt ord om klikk og media impressions, men dette prosjektet redder liv fra å gå tapt.

Bare et par uker etter lansering ble det første livet reddet som en direkte konsekvens av prosjektet.

Kampanjesiden passerte forøvrig fort en million besøk, flere tusen nye hjertestartere er registrert med lokasjonsdata og stadig nye kommer til.

Tjenesten har gitt bred medieomtale og i skrivende stund er Apotek1 i samtaler med myndighetene om hvordan tjenesten kan bli en del av det offentlige helsetilbudet.

Andre involverte

McCann Oslo:
Stein Simonsen, kreatør
Torstein Greni, kreatør
Alexander Blomquist, kreatør
Katrine Berget, prosjektleder
Svein Sælid, planner
Eivind Eidslott,m head of content
Aon Raza Naqvi, social executive
Jan Westby, programmer
Vilde Odmundson, designer

Atlas Film:
Niels Windfeldt, regissør
Kristian Kjelman, produsent

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012