Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

RiksTV - Matchmaker

Mål

RiksTV-kunder kan se TV i flere rom, på flere steder og på ulike skjermer — uten tillegg i prisen og uansett hvor de befinner seg i Norge. Dette er viktig driver for RiksTV og de ligger lavere i pris enn Canal Digital, Get og Viasat for denne friheten. Markedet er samtidig preget av at aktørene er ganske like og lav interesse fra publikum, så vi erfarer at det lønner seg å skille seg ut i kraft av gode kommunikasjonsideer og å hekte budskapet sitt på store TV-anledninger, som påsken eller populære sportsbegivenheter. Det er ved disse anledningene at flest vurderer å bytte abonnement. Kampanjens mål var å bruke fotball-EM 2016 som bakteppe for å forsterke RiksTVs hovedbudskap om «Én pris, TV overalt» og å tiltrekke nye kunder.

Video

Beskrivelse

Nordmenn flest ville såklart ha tilgang til å se EM. Samtidig ville det befinne seg tusenvis av turister fra Europa i hele Norge, veldig mange av dem måtte jo være fotballinteresserte. Det kan bli langt mellom fotballpubene i vårt langstrakte land og TV-tilgangen er lav for en utlending på campingferie. Kunne vi gjøre det mulig for turistene å oppleve Norge uten å gå glipp av fotball-EM? Vi bestemte oss for å skape positiv oppmerksomhet ved hjelp av en digital tjeneste som gjorde at turister kunne se sitt landslag spille EM-kamper i et ekte norsk hjem; Matchmaker — en slags AirBnB for TV'en din. Med tjenesten engasjerte vi eksisterende kunder og utenlandske turister og brukte momentumet og det delbare innholdet til å nå ut til potensielle kunder. Kampanjen startet med å rekruttere fra RiksTVs kundebase og få dem til å registrere seg som vertskap. De opprettet profiler via Matchmaker-siden med sted, hvilke kamper du kunne se hos dem og bilder av hjemmet. Tjenesten ble promotert til turister som enten var i Norge eller på vei hit. Dette ble gjort med målrettede promofilmer på Facebook og på innkommende Norwegian-flyvninger. Filmene ble tilpasset hvilket land turistene reiste fra. Via Matchmaker-siden kunne turistene enkelt finne et potensielt sted å se kamp i nærheten av der de befant seg i Norge, og ta kontakt med vertskapet. Under mesterskapet ble vi med på en del av møtene mellom turister og nordmenn. Disse møtene ble korte dokumentarer med høydepunkter som ble sluppet morgenen etter hver kamp.

Effekt

Kampanjen skapte engasjement i sosiale medier og presseomtale i inn- og utland, og resulterte blant annet i at RiksTV salgsmessig hadde sin beste august-måned noensinne (folk flest bytter ikke abonnement før etter sommerferien).

Andre involverte

Kreatører: Hans Martin Rønneseth, André Koot og Morten Borgestad
Prosjektleder: Henriette Valeur
Konsulent: Torstein Drogseth
Klipp og motion graphics: Arnar Halldorsson
Designer: Magnus Snickars og Nils Hausken
Digital konsulent: Christoffer Lorang Dahl
Content Manager: Kaja Gilje Sekse
Digital rådgiver: Simon Karlsson
Regissør: Stefan Faldbakken, White Rabbit
Produsent: Knut B Jensen, White Rabbit
Webutvikling: Henning Sillerud, Man vs Internet

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012