Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Volvo V - Si hei til nye V90

Mål

I april 2016 ønsket Volvo å lansere den nye V90 med en stor kampanje, flere måneder før den var tilgjengelig hos norske forhandlere. Lanseringskampanjen for Volvo V90 skulle fremme de intelligente innovasjonene til bilen - innovasjoner som gjør livet enklere for deg, både i og utenfor bilen. Dette er hovedbudskapet i Volvos filosofi "Designed around you".

Målet for kampanjen var tredelt:
1) Få frem Volvos «Intelligent Thinking» og de mange innovative funksjonene i den nye V90
2) Kommunisere "Designed around you"-filosofien
3) Samle data og leads for prøvekjøring og salg

Video

Beskrivelse

Vi bestemte oss for å lage en kampanje som var like intelligent som bilen selv, og kunstig intelligens ble vår kulturelle knagg. Dette resonnerte godt med målgruppen vår: menn i alderen 35-50 år med en sterk interesse for teknologi. Vi ønsket også å ta "Designed around you"-filosofien inn i vårt kreative univers, og valgte mobilen som hovedplattform siden dette er en åpenbar arena for personlig en-til-en-kommunikasjon.

Løsningen ble "V": verdens første kunstig intelligente bilguide. V var en mobilapplikasjon med en ekte personlighet og en sjarmerende kvinnestemme. Hun eksisterte med to formål: å snakke med deg om innovasjonene til den nye bilen, og å finne den personen som skulle vinne en splitter ny V90.
Jo mer du snakket med V og så på innholdet hun hadde å vise deg deg, jo flere «hjertepoeng» fikk du - og hvis du hadde høyest «hjertescore» på slutten av kampanjen, vant du bilen.

Mobilapplikasjonen ble støttet med en landsdekkende kampanje utendørs og digitalt, og med en kampanjeside som ga deg en innføring i konseptet.

Effekt

Appen ble raskt nr 1 i App Store. Ut fra sammenlignbare kampanjer i bransjen og Volvos mediebudsjett ble det satt et mål på 25.000 nedlastninger. Volvo V overgikk dette målet med 68% og ble lastet ned hele 42.000 ganger.

Gjennomsnittstiden brukt sammen med Volvo V nådde rekordhøye 30 minutter, og brukerne delte ulikt innhold, filmer og artikler hele 430.000 ganger i sosiale medier. Kampanjen fikk dessuten førstesiden, pluss en dobbeltside i Aftenpostens kulturdel.

Viktigst av alt var det så mange som 9000 brukere som registere fire opplysninger om seg selv. Disse leadsene har så langt ført til 900 testkjøringer av V90 og S90, fire ganger mer enn det Volvo skaffer digitalt i løpet av et vanlig år; og nesten 1000 forhåndssalg, tilsvarende i underkant av 1 milliard norske kroner.

Andre involverte

JCP Ignite:
Kristine Nergaard - kreatør
Jesper Sundnes - kreatør
Paul Little - kreativ leder
Tina Rygh - tekstforfatter
Jarle Wathne Johansen – designer
Jarle Ring - konsulent
Marianne Lund - prosjektleder
Rikke Walstad - prosjektleder

Good Morning:
Eirik Fjellaksel – rådgiver
Karen Vaksdal Madsen – produsent
Michael B Loung – designer
Peter Wojciechowski – utvikler
Robert Bue – utvikler

Mindshare – mediebyrå
Grey – utvikling og produksjon av displaykampanje
Mediamonks – produksjon
JCP Event
JCPr

Kundekontakt:
Philip Nordahl – markedsdirektør i Volvo Car Norway

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012