Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Brad er singel

Mål

Norwegian er et flyselskap i stor vekst, som ønsker å øke kjennskapen til merkevaren i nye markeder. Målet med kampanjen var å øke salget av direkterutene til USA.

Video

Beskrivelse

Bruddet mellom Hollywood-stjernene Angelina Jolie og Brad Pitt var 21.september på alles lepper. Med Norwegians gjenkjennelige hvit skrift på rød bakgrunn, ble det laget en enkel annonse, med teksten “Brad er singel” og tilbudet med direkterute én vei fra Oslo/London-Los Angeles. Annonsen ble rykket inn som en helside i VG, samt i Evening Standard i London, dagen etter at nyheten om paret ble kjent. Annonsen ble også publisert på Norwegians egen Facebook-side.

Effekt

Responsen lot ikke vente på seg. I Norge startet engasjementet i sosiale medier, og ble plukket opp av nettaviser som 730.no, TV2, Nettavisen, Kampanje med mer. Ikke lenge etter publiseringen oppstod flere uoppfordrede “spoofs”, med tolkninger av annonsen. Den engelske annonsen skapte massiv oppmerksomhet i utlandet, og ble blant annet omtalt på det amerikanske TV-showet til TMZ og på australske Today Show, men viktigst av alt skapte reklamen en salgsøkning på 32% over natten på den annonserte ruten.

Tall:
32% salgsøkning på ruten på én dag
300 000 000 medieinntrykk fra blogger, nyhetssider, online media.
6804 poster i sosiale media/fortjente kanaler nevnte Norwegian og kampanjen.
1079 poster i fortjente kanaler brukte hashtagen #BradIsSingle.
53,2 millioner følgere i sosiale media kunne se poster som nevnte annonsen.
94 prosent av postene var positive eller nøytrale.
Kampanjen oppnådde totalt 62.900 likes, kommentarer eller delinger fra Norwegians egne kanaler.

Andre involverte

Marius Aasen, kreatør
Susanne Hovda, kreatør
Inge Fosseie, designer
Trond Sandø, konsulent
Ulla Hennum Birkrem, prosjektleder

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012